onsdag, 08 januar 2014 14:07

THIN LIZZY "Renegade" & "Thunder And Lightning"

Vi har nå kommet frem til Thin Lizzys to siste studioalbum, og med det nærmer en historie seg definitivt slutten. Samtidig lekker bandet gitarister som ei sil, og kvaliteten er litt ujevn i bandets siste år.

Det er gitarist Snowy Whites andre og siste album med bandet som gjelder når "Renegade" slippes i 1981, og det åpner relativt bra med "Angel Of Death". Dette er likevel ei ganske anonym skive, med få virkelig minneverdige spor. Tittelkuttet er helt ok, men heller ikke noe mer. Denne midt på treet følelsen fortsetter utover på plata, men "Hollywood (Down On Your Luck)" er et hederlig unntak, og dette er helt klart den låta som står seg best på skiva. "The Pressure Will Blow" byr på litt twingitarer, og har sånn sett gode Thin Lizzy-elementer i det som er et av platas bedre spor. Det rocker greit av den uptempo ZZ Top-inspirerte "Leave This Town", mens "No One Told Him" og "Fats" er låter der det melodimessige er godkjent, og sistnevnte har et kult groove som gjør den til en av vinnerne på "Renegade". Vi snakker altså ikke om ei plate som er katastrofalt dårlig, men i Thin Lizzy-sammenheng makter ikke "Renegade" å stikke seg frem. Dette altså fordi låtmaterialet ikke fremviser Phil Lynott på sitt ypperste. Det hadde kanskje vært en fordel om hovedpersonen selv hadde valgt å satse alt på Thin Lizzy, og ikke fordele materialet på både band og soloprosjekt i denne perioden. Resultatet ble to for ujevne skiver, og her avslutter det passende nok helt greit med "It's Getting Dangerous".

Det er kun fem bonuslåter på denne utgivelsen, og blant disse er tre alternative versjoner av albumspor, der en lang "Hollywood (Down On Your Luck)" gjør seg godt. Mer interessant er det uansett med "Trouble Boys" og "Memory Pain", som i sin tid ble sluppet kun på singel. Sånn sett er dette blant de minst kjente studioinnspillingene til bandet, og av disse to coverlåtene sitter spesielt den bluesa "Memory Pain" godt i ørene.

Thin Lizzys siste studioutgivelse fremviser et nytt og hardere band, som drar mer i retning av metal. Ny gitarist er John Sykes, og mye av det friske soundet kommer nok som et resultat av nyrekrutteringa. Dette fører til en klar opptur, og bandets utilsomt beste åttitallsplate. Det åpner tøft med det kjappe tittelsporet, der også tangentist Darren Wharton får vist seg frem. Godlåtene kommer tett, der den melodiske og midtempo "This Is The One" følger tittelkuttet, før det roes ned i den glimrende, episke og atmosfæriske "The Sun Goes Down". Mer god melodiføring er det i "The Holy War", og singelen "Cold Sweat". Dette er også stoff som viste seg som solid konsertmateriale, og det gjelder også "Baby Please Don't Go". De avsluttende "Bad Habits" og "Heart Attack" er på sin side blant Thin Lizzys låter som helt klart fortjener mer oppmerksomhet enn de har fått. I det hele tatt er "Thunder And Lightning" et solid album, og absolutt blant Thin Lizzys toppsjikt. Phil Lynott og hans mannskap klarte dermed å gå ut på topp.

Disk 2 byr først på liveopptak fra London høsten 1981, og dette er egentlig materiale som burde vært inkludert på "Renegade" – selv om det originalt ble utgitt i forbindelse med "Thunder And Lightning" – da det er der det historisk sett hører hjemme. Hadde ting vært gjort riktig på disse to siste reutgivelsene hadde begge vært doble, og "Thunder And Lightning" kunne da hatt opptaket fra Reading – som ble utgitt for over 20 år siden, men som for lengst er utgått – på den andre disken. I stedet får vi dessverre et opptak som i hovedsak er å finne i BBC-boksen, og som altså ikke nødvendigvis hører hjemme på denne utgivelsen. Når det er sagt skal det påpekes at dette er særdeles godt stoff – som understreker at også White-besetningen fungerte suverent live – der nyere låter som "Angel Of Death" og "Hollywood (Down On Your Luck)" blandes med klassikere som "Don't Believe A Word", "Emerald" og "The Boys Are Back In Town".

Videre får vi hele "Thunder And Lightning" som demoer, hvilket betyr ni alternative versjoner av strålende låter. Lydkvaliteten er god, så dette er demoer man gjerne kan høre som et alternativ til albumversjonene.

Som typisk er består bookletene av historiene rundt de aktuelle platene, og dertil passende bildemateriale.

- Jan Dahle -

Tilleggsinformasjon