screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Antonzen - månedsstafett juli 2013
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Antonzen - månedsstafett juli 2013
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Antonzen

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 2:51 14    Post subject: Antonzen - månedsstafett juli 2013 Reply with quote

Ja, da var det min tur til å snekre sammen en liten stafett. Har en altfor variert smak innen musikk, men kommer kun til å fokusere på hard rock, rock n roll og metal i tråden. Har allerede hatt en progstafett og jazz tror jeg ikke har så stor nedslagsfelt her... Smile Jeg tror jeg har klart å unngå plater som har blitt nevnt i stafetten tidligere - har i hvertfall hatt det som mål. Kommer til å hoppe over endel år, men tenkte å begynne tidlig så ta en del fra nyere tid, før jeg ender i en all time high!
Mot slutten av uka skal jeg bort slik at jeg kommer til på legge ut noen doble poster før og etter for at det skal gå opp. Blir nok ikke skrevet så mye om artistene de dagene heller..

Begynner selvsagt i 1970. Dette året kom det vanvittig mye fett, og spesielt Black Sabbath - men den har blitt valgt før, noe som skulle bare mangle. Tenkte jeg skulle begynne med litt norsk musikk. Startet karrieren på midten av sekstitallet med the Beatnicks og ikke minst Vanguards. I begynnelsen av 1970 ble "supergruppa" Jumbo dannet som var musikalsk langt nærmere dagensplate. De rakk aldri å utgi ei plate før gruppen ble oppløst. Plata jeg skal presentere er gitaristens eneste soloalbum med blant annet Freddy Dahl fra Juniphere Greene på vokal. Ett triks for å få ekstra oppmerksomhet til plata var at Rune Venjar (designer?) fikk sin kone til å posere naken for plateomslaget, noe som igjen førte til at de knapt fikk noen anmeldelser eller at den ikke solgte noe særlig.

1970 - Freddy Lindquist - Menü - Sundea Seller

http://www.youtube.com/watch?v=vqSNRICtnK8

Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
torjo

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 3:28 15    Post subject: Reply with quote

Fin start. Denne låta kjenner jeg fra Thor Rune Haugens samlis Norske Riff og Tordenskrall, som jeg ble klar over eksistensen av gjennom Scream #15.
Back to top
View user's profile Send private message
Veadtuck

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 3:59 15    Post subject: Reply with quote

Nja, ikke noe som jeg skulle ha slengt på. Sikkert bra for hva det er (hører en hel del Hendrix der??), men ikke i gata mi.

Noe som var bombe...not.

Edit: Likte coveret godt da, pen dame Cool

Back to top
Affen

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 9:08 21    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Fin start. Denne låta kjenner jeg fra Thor Rune Haugens samlis Norske Riff og Tordenskrall, som jeg ble klar over eksistensen av gjennom Scream #15.

Kun denne jeg har hørt og, på Norske Riff og Tordenskrall. Er låta representativ for resten av albumet?

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 10:23 22    Post subject: Reply with quote

Fett! Omsider! Menu er en av de beste glemte juvelene i norsk rockehistorie! Happy
PS 4. Så lenge det er på et lukka forum, for bare heavy-friker, så blir vel ikke det noen vanlig del av samfunnet, akkurat. Så jeg kommer nok bare til å bli tulla med, hvis jeg skriver der. Og det orker jeg ikke. Det høres ikke så artig ut, akkurat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
dauinghorn

PostPosted: Mon Jul 01, 2013 10:59 22    Post subject: Reply with quote

Kun coveret som er kjent her i gården, men stilig musikk! Et par hippe musikere som bidrar. Spesielt Espen Rud er en stjerne her i gården, både fra Min Bul, Svein Finnerud Trio og med Ivar Antonsen.

Ikke meninga å kuppe tråden, men både Finnerud og Min Bul burde være relevant i denne sammenhengen:

http://www.youtube.com/watch?v=QZ0VELSQGGI (Finnerud Trio - hard låt (eneste som lå på youtube)).

http://www.youtube.com/watch?v=_XcfCA6DKdc (Min Bul - Champagne of Course (tidenes tittel), hør fra 4:10 og utover. Rypdal på sax...(!))
The Obsessed - s/t LP
Morte Macabre - Symphonic Holocaust
Back to top
Antonzen

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 2:37 14    Post subject: Reply with quote

dauinghorn wrote:
Kun coveret som er kjent her i gården, men stilig musikk! Et par hippe musikere som bidrar. Spesielt Espen Rud er en stjerne her i gården, både fra Min Bul, Svein Finnerud Trio og med Ivar Antonsen.

Ikke meninga å kuppe tråden, men både Finnerud og Min Bul burde være relevant i denne sammenhengen:

http://www.youtube.com/watch?v=QZ0VELSQGGI (Finnerud Trio - hard låt (eneste som lå på youtube)).

http://www.youtube.com/watch?v=_XcfCA6DKdc (Min Bul - Champagne of Course (tidenes tittel), hør fra 4:10 og utover. Rypdal på sax...(!))

Kult, kjenner faktisk ikke til disse låtene du linker til - skal sjekkes ut.

All respons og avsporinger godtas og er ønsket Wink
Back to top
Antonzen

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 2:39 14    Post subject: Reply with quote

Vi fortsetter uforstyrret videre til 1971. Bandet hadde året tidligere gitt ut tidenes beste liveplate med en vanvittig trøkk og energi som de manglet til en viss grad tidligere på deres studioalbum. Betydelig mer hardrock enn mange på denne tiden, og deres rebelske oppførsel av og på scenen med "selvødeleggende kunst" i form av knusing av instrumenter og hotellrom samt tidvise relative tvilsomme tekster er jo en slags forløper til mye av den senere hardrocken. De var lenge i Guiness rekordbok pga høyt lydnivå på konsertene. Pete Townshend var en av de første som presset Jim Marshall til å bygge gitarforsterke og han introduserte også Jimi Hendrix for marshall. Plata har også ett par ballader, ikke minst Behind Blue Eyes som Limp Bizkit har klart å ødelegge.

1971 - The Who - Who's Next -Baba O'riley

http://www.youtube.com/watch?v=x2KRpRMSu4g

som bonus kommer ett live klipp fra Live at leeds 1969. Slutten av låta har ett vanvittig driv!

http://www.youtube.com/watch?v=cZtRedcmTIQ

1970 - Freddy Lindquist - Menu
1971 - the Who - Who's next
Back to top
tyand

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 3:29 15    Post subject: Reply with quote

Spent på resten av tiåret.
Antonzen

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 8:59 20    Post subject: Reply with quote

Det er jeg også !

Hadde det ikke hvert for at jeg ikke tar med prog eller plater dom har vært før ville nok lista sett ganske annerledes ut.
Back to top
torjo

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 11:11 23    Post subject: Reply with quote

The Who er selvsagt helt knall og du har klart å velge noe fra deres aller beste plate.
Back to top
Doomination

PostPosted: Tue Jul 02, 2013 11:26 23    Post subject: Reply with quote

Klassisk låt fra ei helt utrolig bra skive!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Affen

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 12:04 00    Post subject: Reply with quote

Har aldri klart å kicke på denne låta, eller plata som helhet heller. For meg er Tommy den ultimate Who-skiva, men ellers er det bare enkeltlåter her og der jeg egentlig liker.

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 12:22 00    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
The Who er selvsagt helt knall og du har klart å velge noe fra deres aller beste plate.

I concur! Men Live At Leeds er derimot voldsomt opprytt, rufsete og skranglete - har både sett og hørt opptak av The Who i langt bedre shape!

Kommer tilbake med ei mening om Freddy Lindquist, har hørt skiva - men det begynner å bli noen år siden så jeg tar det ved neste korsvei...

In Brendan we trust, YNWA!
Back to top
Le-Man

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 2:01 02    Post subject: Reply with quote

Affen wrote:
torjo wrote:

Kun denne jeg har hørt og, på Norske Riff og Tordenskrall. Er låta representativ for resten av albumet?

Ja vil si det. Så hele skiva lå på youtube forresten, så døm selv.

Bra valg Mr. A.
Back to top
Stian

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 8:20 08    Post subject: Reply with quote

Bra start! Hadde Baba Riley som fast "spørre etter"-låt på Tut og Kjør sammen med Kiss - Charisma.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Thunderbear

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 9:23 09    Post subject: Reply with quote

Who's Next er en av deres beste skiver, og Baba O'Riley er en av deres beste låter. Thumbs up!

Anbefaler for øvrig dokumentarern "Amazing Journey - The Story of the Who" på det varmeste.

http://www.amazon.co.uk/Who-Amazing-Journey-Disc-Collectors/dp/B000WBP282/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1372839813&sr=1-1&keywords=the+who+dvd
PS 4. Så lenge det er på et lukka forum, for bare heavy-friker, så blir vel ikke det noen vanlig del av samfunnet, akkurat. Så jeg kommer nok bare til å bli tulla med, hvis jeg skriver der. Og det orker jeg ikke. Det høres ikke så artig ut, akkurat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ghazten

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 12:10 12    Post subject: Reply with quote

Denne hadde jeg ikke hørt på MANGE år. Kjært gjenhør.
Lynchomaniac

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 1:27 13    Post subject: Reply with quote

Freddy Lindquist var helt OK, fett groove - men alikevel ikke noe helt å gå opp i skyene av da solospillet og ikke minst fills'ene var sådär.... - låta som helhet medium +

In Brendan we trust, YNWA!
Back to top
Antonzen

PostPosted: Wed Jul 03, 2013 3:42 15    Post subject: Reply with quote

Lynchomaniac wrote:
torjo wrote:

I concur! Men Live At Leeds er derimot voldsomt opprytt, rufsete og skranglete - har både sett og hørt opptak av The Who i langt bedre shape!

Kommer tilbake med ei mening om Freddy Lindquist, har hørt skiva - men det begynner å bli noen år siden så jeg tar det ved neste korsvei...

I mine ører er Live At Leeds kanskje den beste liveplata jeg har i samlinga. Spilt utallige ganger, blir aldri lei. Må få handlet originalen på vinyl engang...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 1 of 10

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum