| View previous topic :: View next topic |
| All right! |
| Black Sabbath |
|
60% |
[ 9 ] |
| Black Sabbath |
|
40% |
[ 6 ] |
|
| Total Votes : 15 |
|
| Author |
Message |
knuthulhu

|
Posted: Wed Apr 20, 2011 7:40 07 Post subject: |
|
|
Har hørt en del på Headstone siste par dagene, så jeg får vel legge dem opp her. Lett å få tak i på LP (billig) eller på CD (gjenutgitt midt på 1990-tallet en gang, tror jeg).
http://www.youtube.com/watch?v=oSUQsyXLE-s
http://www.youtube.com/watch?v=vtSG9XyBYFM&feature=related
De var fra Ohio, hvilket bare bare bekrefter at den staten var en av de store både for 70-talls hardrock og for skikkelig metal på 80-tallet. _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
Shrinebuilder

|
Posted: Tue May 10, 2011 9:39 09 Post subject: |
|
|
Skulle akkurat inn og poste om Headstone, faktisk!
Sykt fet bassist. _________________ RESONAUT
SPECTRAL HAZE |
|
| Back to top |
|
 |
knuthulhu

|
Posted: Fri May 13, 2011 7:59 19 Post subject: |
|
|
Aldri tenkt over bassen til Headstone faktisk, men nå skal skiva snart på tallerkenen, så skal jeg høre bedre etter. Men den må vente litt, for jeg hører på Target akkurat nå. Ganske kult band som ga ut to skiver rett etter midten av 70-tallet.
Bandet hadde nok Free som idolder, men denne låta har nok identitet til at jeg digger den.
http://www.youtube.com/watch?v=nvObupxremY
EDIT: glemte å nevne at det faktisk var Jimi Jamison som sang i dette bandet. Verdt å ta med _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
Shrinebuilder

|
|
| Back to top |
|
 |
Stian

|
Posted: Fri Jun 03, 2011 12:12 12 Post subject: |
|
|
Kunne tenkt meg å fått med meg en sånn sjøl. Er folka rundt bookingselskapet vårt, Terrorizer og Live Evil som driver med dette, har jeg skjønt. _________________ www.facebook.com/devilband |
|
| Back to top |
|
 |
Lynchomaniac

|
Posted: Fri Jun 03, 2011 7:17 19 Post subject: |
|
|
En kamerat tipsa meg om denne, og det var riktig så bra saker!
Om ikke akkurat Sabbath-tungt så ser jeg andre nevner Golden Earring, Mountain og Grand Funk Railroad så da skulle jeg ikke skjønner hvorfor Freedom ikke skulle passe inn. Powertrio (ikke på 1. skiva visstnok) med tidligere Procol Harum medlemmer, bestående av;
Bobby Harrison, Roger Saunders, og Walter Monagham.
Bandet turnerte som forband ti Sabbath, Jethro Tull og Curved Air blant andre!
Psykedelisk sen 60 -tidlig 70-talls Hardrock, med store vokalharmonier og platene - 5 i tallet etter hva jeg har finni ut kom i tidsrommet 69 til 72 når bandet oppløst, og trommis Harrison former Snafu. Disse kutta er fra den 3. plata som vist over den heter rett og slett Freedom!
Dusty Track: http://www.youtube.com/watch?v=A8dvfumOcRk&feature=related
Åpningslåta Nobody: http://www.youtube.com/watch?v=ypZgaC-rDRw&feature=player_embedded _________________ Utsagn fra Brumunddal; "Nei, je kysse itte pene damer"
In Brendan we trust, YNWA! |
|
| Back to top |
|
 |
knuthulhu

|
Posted: Sat Jun 04, 2011 8:51 08 Post subject: |
|
|
Det var et bra band, men dessverre veldig variabelt. Noe av det de gjorde var relativt flaut. Men FEM album? Det var litt drøyt. Det er vanlig å si at de gjorde tre eller fire, litt avhengig av, men kanskje kildene dine regner med soundtracket til Nerosubianco? _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
knuthulhu

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 12:52 12 Post subject: |
|
|
Må jo prøve å holde liv i denne, så her kommer det litt til:
Randy Odas skive ODA fra 1973. My tøft og heftig gitarspill på den og gode, bluesinspirerte låter. Han samarbeida seinere med ikke ukjente Tom Fogerty i bandet RUBY. Skiva er gjenutgitt og skulle være fullt mulig å skaffe fremdeles.
http://www.youtube.com/watch?v=0lPU-bGdhss _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
Doomination

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 5:15 17 Post subject: |
|
|
Er den selvtitulerte Dust-skiva å anbefale? _________________ "When was it that I first realised that Saint Vitus was not just a band, but a philosophy, a moral code and a way of life?" |
|
| Back to top |
|
 |
Lynchomaniac

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 5:24 17 Post subject: |
|
|
| knuthulhu wrote: | | Det var et bra band, men dessverre veldig variabelt. Noe av det de gjorde var relativt flaut. Men FEM album? Det var litt drøyt. Det er vanlig å si at de gjorde tre eller fire, litt avhengig av, men kanskje kildene dine regner med soundtracket til Nerosubianco? |
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_%28band%29 _________________ Utsagn fra Brumunddal; "Nei, je kysse itte pene damer"
In Brendan we trust, YNWA! |
|
| Back to top |
|
 |
MikkelRev

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 5:26 17 Post subject: |
|
|
Cirith Ungol har gjort cover av Dusty Track så det er et kvalitetstegn
Synes Freedom minner om Free, ikke bare i navnet, eller at Freedom har albumet Freedom at Last mens Free har albumet Free at Last.
Dust er også Cirith Ungol approved Oppfølgeren sies å være best, men har ennå tilgode å bekrefte det selv. Band som er på den evige sjekke ut/innkjøpslisten. _________________ Nye Scream Webzine (BETA):
http://screammagazine.com/scream2013/ |
|
| Back to top |
|
 |
M-77

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 5:40 17 Post subject: |
|
|
| knuthulhu wrote: | | Det var et bra band, men dessverre veldig variabelt. Noe av det de gjorde var relativt flaut. Men FEM album? Det var litt drøyt. Det er vanlig å si at de gjorde tre eller fire, litt avhengig av, men kanskje kildene dine regner med soundtracket til Nerosubianco? |
Variabelt er definitivt stikkordet, men synes kanskje de heller mest mot kjedelig. Har mer sansen for soloplaten til Bobby Harrison (Funkist). Sikkert fordi gud selv, Tony Iommi, spiller gitar på fire av sporene. "Oppfølgeren" til Freedom, Snafu, har også en del tøft, men protometal er det definitivt ikke! |
|
| Back to top |
|
 |
knuthulhu

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 9:36 21 Post subject: |
|
|
| Lynchomaniac wrote: | | knuthulhu wrote: | | Det var et bra band, men dessverre veldig variabelt. Noe av det de gjorde var relativt flaut. Men FEM album? Det var litt drøyt. Det er vanlig å si at de gjorde tre eller fire, litt avhengig av, men kanskje kildene dine regner med soundtracket til Nerosubianco? |
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_%28band%29 |
Aha, det er nok riktig om Nerosubianco telles med. Det er dessuten noe greier med skiver som ble sluppet bare i statene og sånt, men jeg husker ikke hva det var for noe.
Re Dust: jeg ville anbefalt begge skivene til Dust. Man skal være klar over at bare halve skivene er det man kan kalle proto-metal, men de låtene er til gjengjeld førsteklasses. Noen av de andre sporene er langt fra proto-metal, men ca. halvparten av dem igjen er også veldig bra. Jeg regner begge skivene til Dust som førstesortering. Du kan helt sikkert finne dem rundt omkring så du kan få hørt på dem.
(Regner med det er Greg Lindstrom du egentlig mener når du skriver om Cirith Ungol. Han har peiling, men jeg er dypt uenig med han mht enkelte plater. Kommer på Masters of the Airwaves akkurat nå)
@ M 77: har ikke hørt soloskiva til Bobby Harrison, flaut nok. Snafuskiva har forsvunnet inn i platesamlingas innerste mørke gjemsler, så den har jeg ikke hørt på på mange år. Mulig jeg kommer til å vurdere den høyt om jeg gir den en ny sjanse, men det er vel egentlig usannsynlig. _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
MikkelRev

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 9:52 21 Post subject: |
|
|
| knuthulhu wrote: | | (Regner med det er Greg Lindstrom du egentlig mener når du skriver om Cirith Ungol. Han har peiling, men jeg er dypt uenig med han mht enkelte plater. Kommer på Masters of the Airwaves akkurat nå) |
Dust - både Greg og Robert Garven
Freedom - aner ikke, vet bare at bandet har covret Dusty Track.
Night Sun - (som også er nevnt) - anbefalt av Tim Baker.
Og når jeg først er offtopic og innepå CU, kan jeg i samme slengen nevne at det kommer en boks til høsten... _________________ Nye Scream Webzine (BETA):
http://screammagazine.com/scream2013/ |
|
| Back to top |
|
 |
Affen

|
Posted: Tue Jun 21, 2011 10:04 22 Post subject: |
|
|
| Doomination wrote: | | Er den selvtitulerte Dust-skiva å anbefale? |
Jepp. Har den sjøl. Trivelig skive. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
knuthulhu

|
Posted: Wed Jun 22, 2011 8:35 08 Post subject: |
|
|
Kan jo følge opp med et tips i dag også, selv om denne er vond å få tak i. Den er ikke offisielt gitt ut på CD og LPn pleier å koste noen hundrelapper. Impeccable fra Texas ga ut ei liveskive ved navn On the Rox i 1979. Her er vi så nær metal at det kanskje egentlig ikke er "protometal"(?).
http://www.youtube.com/watch?v=2oDf1sEi13s
De ga også ut en singel året før under annet navn (Axxe). _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!" |
|
| Back to top |
|
 |
Thunderbear

Joined: Jul 23, 2007 Posts: 5916 Location: Furnes, Ringsaker
|
Posted: Thu Jun 23, 2011 8:54 08 Post subject: |
|
|
Freddy Lindquist - Menu (1970)
Jævlig bra album! _________________ PS 4. Så lenge det er på et lukka forum, for bare heavy-friker, så blir vel ikke det noen vanlig del av samfunnet, akkurat. Så jeg kommer nok bare til å bli tulla med, hvis jeg skriver der. Og det orker jeg ikke. Det høres ikke så artig ut, akkurat. |
|
| Back to top |
|
 |
Porcus

Joined: Apr 30, 2004 Posts: 20082 Location: 127.0.0.1, kjære 127.0.0.1
|
Posted: Thu Jun 23, 2011 10:58 10 Post subject: |
|
|
| Thunderbear wrote: | Freddy Lindquist - Menu (1970)
Jævlig bra album! |
Takk for tips! (på Youtube). _________________ «Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921
01d sk001 screamboard |
|
| Back to top |
|
 |
torjo

|
Posted: Thu Jun 23, 2011 11:02 11 Post subject: |
|
|
Ser at CD utkom på Pan i 2004. Den skal definitivt i hus.
Låta "Sundae Sellers" var å finne på Norske Riff og Tordenskrall. _________________ Hvorfor feirer vi så 12. juni?
Jo, når vi gjør opp vårt bestikk i forvissning om de historiske perspektiver og Henrik Wergeland. Men ikke minst fordi en levende realitet. Rødt hvitt og blått og Olav Trygvasson. |
|
| Back to top |
|
 |
Thunderbear

Joined: Jul 23, 2007 Posts: 5916 Location: Furnes, Ringsaker
|
Posted: Thu Jun 23, 2011 1:41 13 Post subject: |
|
|
| torjo wrote: | Ser at CD utkom på Pan i 2004. Den skal definitivt i hus.
Låta "Sundae Sellers" var å finne på Norske Riff og Tordenskrall. |
Er den versjonen jeg har.
Dette er virkelig en av norsk rocks glemte skatter (selv om det er noe ujevnt, er helhetsinntrykket jævli bra!) _________________ PS 4. Så lenge det er på et lukka forum, for bare heavy-friker, så blir vel ikke det noen vanlig del av samfunnet, akkurat. Så jeg kommer nok bare til å bli tulla med, hvis jeg skriver der. Og det orker jeg ikke. Det høres ikke så artig ut, akkurat. |
|
| Back to top |
|
 |
|