Posted: Thu Sep 16, 2010 3:59 03 Post subject: Deliverance
Har hørt om bandet i alle år, men ikke sjekka det ut før nå.
Handla reutgivelsene av de to første skivene i går, og dæven så tøft dette var. Knallbra thrash ispedd litt god, gammal power metal. Heftig riffing, suveren og variert vokal, og gode melodier. Da er Marken solgt.
Skivene har fått to runder hver, og begge virker jævlig bra.
Såvidt jeg har skjønt er dette bandets beste utgivelser, men noen kan jo selvsagt være uenige i det.
Skal helt klart sjekke ut noe av det andre materialet også, men hva anbefaler dere?
Synger Jimmy P. Brown II fortsatt like bra? Er noen av de andre skivene i nærheten av de to første stilmessig?
Ser bandet har gitt ut ni fullengdere. Orker ikke mekke poll ettersom de tre-fire stemmene som avgis sikkert går til en av de to første.
jeg digger skiva Weapons of our warfare, men har faktisk ikke helt skjønt hvorfor noen liker førsteskiva såpass mye de andre skivene vet jeg lite eller ingenting om. like greit å ikke ha poll, siden "de to første" alltid er det "riktige" svaret her på gården
Weapons of our warfare (1990) - Faktisk den av de gamle klassikerene som jeg tror jeg har spilt minst. Ikke at det er noen god grunn til det, her er kvalitetsthrash a la Slayer og Metallica, dvs både kjapt og melodiløst samt mer rolige og melodiøse greier.
What a joke (1991) - Tittelen avslører noe, dette er "tøyseplata" til Deliverance, av platas 16 spor har vi f.eks Happy Star som klokker inn på ca 3 sekunder, Cheeseburger Maker Du so vel også holder seg under 10 sekunder og en del annet tøys. Synes holdbarheten på tullet er ganske bra, bedre produksjon enn på de to første, og her er ikke bare vas, de "vanlige" låtene holder og høy standard. F.eks tittellåta har noen riff som de fleste andre ville gnagd av seg høyrearmen for, i tillegg må nevnes en relativt original cover i Silent Night. En vinner i julehøytiden!
Stay of execution (1992) - Første virkelige forsøk på å fornye seg. Kan ikke helt sette fingeren på hva de prøver på, men det virker vel litt mere "moderne og voksent", dette var jo i grønsjens gullår, ikke at dette på noen måte er grønsj, men er nok i hvertfall Deliverances forsøk på å tilpasse seg musikkverdenen mer enn å gjøre sin egen greie. Ikke dårlig isolert sett, men satt opp mot de andre platene i den tidligere diskografien faller den litt igjennom.
Live in the studio (1992) - Tittelen sier vel alt her. Låter fra de fire første platene spilt inn live i studio, med en del småsnakk innimellom. Man hører her at de var et veldig habilt liveband i glansdagene.
Learn (1993) - Her har de virkelig endra kurs. Mye mer rolig, men personlig liker jeg plata veldig godt, spesielt åpningen "Time" og avslutningssporet, coverlåta "Sanctuary". mektig, episk, bortimot pompøst. Jimmy P's vokal sørger for at man lett hører hvilket band det er selv om man stilmessig her er langt unna de to første platene.
River Disturbance (1994) - Ikke så glad i denne. Her tar de den enda lenger, blander inn litt rap og prøver å gjøre metalen sin enda mere moderne. Er visstnok plata Jimmy P selv liker aller best.
Assimilation (2001) - Jeg har re-releasen fra 2007 med bonus-disc som stort sett inneholder alternaltive versjoner eller demoer av låtene fra plata. Helt ok plate, noen spede forsøk på semithrash her, men langt ifra gammel standard på låtskrivinga.
As above - So below (2007) - Synes ikke denne platen imponerer i det hele tatt, er noe med låtskrivinga her, ideene funker stort sett ikke for meg, men har heller ikke levd så lenge med disse to siste.
Har null kjennskap til det de ellers har gitt ut, men verdt å sjekke kan det nok være, spesielt Greetings of death, som vel stort sett er en samling demosaker fra åttitallet, dvs mye man finner i nyinnspillinger på de første platene. _________________ www.beattheblizzard.com www.ancestrallegacy.com www.myspace.com/legacyofemptiness
...like greit å ikke ha poll, siden "de to første" alltid er det "riktige" svaret her på gården
Korrekt!
Analfeber: Hjertelig takk for fyldig post! Har sjekka to låter fra sisteskiva nå, men det falt ikke særlig i smak. Skal sjekke diverse andre låter også, men ut i fra hva jeg leser andre plasser kan ting tyde på at man ikke trenger stort mer enn de to første skivene. _________________ HELL PATROL
Joined: Aug 29, 2006 Posts: 5532 Location: 22 Acacia avenue
Posted: Thu Sep 16, 2010 6:57 06 Post subject:
Marken wrote:
valbis wrote:
...like greit å ikke ha poll, siden "de to første" alltid er det "riktige" svaret her på gården
Korrekt!
Analfeber: Hjertelig takk for fyldig post! Har sjekka to låter fra sisteskiva nå, men det falt ikke særlig i smak. Skal sjekke diverse andre låter også, men ut i fra hva jeg leser andre plasser kan ting tyde på at man ikke trenger stort mer enn de to første skivene.
What a joke er et must. Ikke pga alt tullet men fordi den rett og slett inneholder ufattelig fete låter.
Låter som er med på å løfte plata helt opp der med de store. Vil aldri nå helt opp til kjempen Weapons of our warfare men hadde de kuttet ned på svadaen og heller spedd på med et par låter til så hadde den vært der.
Nå skal det sies at det var svadaen som i hine hårde dager fenget meg da jeg hørte den på kassett hos en kompis.
Dro til den lokale bibelpusheren for å handle den men de hadde bare weapons of our warfare og vi vet jo hvordan det gikk
Etter floppen med Stay of execution gav jeg hele bandet av en eller annen grunn opp og har glemt å følge de videre. Har sikkert også noe med tilgjengelighet å gjøre.I tillegg var det midt i den verste black metal perioden så da var det sikkert ikke tøft nok med kristenmetal.Skal nok bli en ordning for komplettering nå som jeg har funnet Dr.Nordic
Albumene som fulgte de neste 15 årene her vel nesten vært å regne som et soloprosjekt for Jimmy P men jeg har skikkelig trua på kommende plate siden de nå kjører mer eller mindre orginal lineup fra de 3 første
Gledelig at flere får opp øyne og ører for dette bandet som i aller høyeste grad hadde fortjent langt større oppmerksomhett.
Skjønte at denne tråden ikke var langt unna når jeg så at både Marken og Affen hadde gått til innkjøp av de to første
Joined: Aug 04, 2003 Posts: 2235 Location: Typisk Norsk-etasjen
Posted: Thu Sep 16, 2010 8:53 08 Post subject:
Var inne på det med Kjellvete i går at det går mot et storveis møte med Marken og Kringen før, under og/eller etter Nordic Fest (lørdagen)? Hadde vært artig, ikke minst er forventningene der etter å ha sett diverse festbilder fra konstellasjonen. _________________ www.beattheblizzard.com www.ancestrallegacy.com www.myspace.com/legacyofemptiness
Joined: Aug 06, 2003 Posts: 5699 Location: On top of mor di
Posted: Thu Sep 16, 2010 9:02 09 Post subject:
Analfeber wrote:
Var inne på det med Kjellvete i går at det går mot et storveis møte med Marken og Kringen før, under og/eller etter Nordic Fest (lørdagen)? Hadde vært artig, ikke minst er forventningene der etter å ha sett diverse festbilder fra konstellasjonen.
SlagMarken leverer alltid, ofte mer enn du har lyst på. Gode greier fra en bra kar. XANDRIL!
Ellers, Marken, regner med at dette er sidrumpa snillthrash....? Ell er det noe for evil_ au? (Får itte hørt på arbe amma). _________________ www.myspace.com/riketscrust
Posted: Thu Sep 16, 2010 9:46 09 Post subject:
Bestilte de to første her fra Nordic Mission sjøl nå, så de ligger i kassa i dag eller i morra, tenker jeg. Spent på disse, ettersom jeg kun har hørt Stay of Execution tidligere. _________________
AnalKjell: HVIS det blir tur, så må vi ta en pepsi eller cola, ja, og skravle om Deliverance, Morgana Lefay, Rough Silk, og andre festlige saker.
Blir det tur, så blir det antageligvis kun fredag. Jobber dessverre sent den uka.
Edru! Så da kommer jeg til å oppføre meg. Skulle jeg vært i Oslo hele helga så hadde det ganske sikkert blitt såpass med alkohol på lørdag at jeg hadde gått glipp av Deliverance. Hadde finni en plass der de serverer alkohol. Kjenner meg selv såpass.
Men bortimot original line-up, sier du? Hvis Metal Archives stemmer, noe det ikke alltid gjør, så er det da fortsatt bare bandbossen igjen fra gamledager.
Og ny skive, sier du? Det skal ihvertfall sjekkes.
Låtene fra What A Joke, som ble lagt ut oppi høgget her, skal sjekkes ut i kveld eller i morra.
Evil: Litt både og for deg, tror jeg. Noe av det blir nok litt for melodiøst, men mye fra de to første bør kunne slå an. Fett som faen. Stol på Marken _________________ HELL PATROL
Joined: Aug 06, 2003 Posts: 5699 Location: On top of mor di
Posted: Thu Sep 16, 2010 11:11 11 Post subject:
Jeg klarer jo Heathen, og det er jo snilt... Men dette er sikkert mye verre. Bestilte Evolution of Chaos her om dagen faktisk. Litt spent, mistenker at det fort kan bli litt væl... _________________ www.myspace.com/riketscrust
Jeg klarer jo Heathen, og det er jo snilt... Men dette er sikkert mye verre. Bestilte Evolution of Chaos her om dagen faktisk. Litt spent, mistenker at det fort kan bli litt væl...
Heathen er nok snillere enn Deliverance på sitt røffeste, så kjør på og sjekk noen låter i kveld, du. Ligger mange flere låter på youtube'n, så sjekk alt du kommer over og litt til.
Nye Heathen er selvsagt fortsatt konge. _________________ HELL PATROL
Joined: Aug 29, 2006 Posts: 5532 Location: 22 Acacia avenue
Posted: Thu Sep 16, 2010 11:45 11 Post subject:
Marken wrote:
Men bortimot original line-up, sier du? Hvis Metal Archives stemmer, noe det ikke alltid gjør, så er det da fortsatt bare bandbossen igjen fra gamledager.
Og ny skive, sier du? Det skal ihvertfall sjekkes.
Metal Archives er skikkelig ute og kjører i så fall
De er vel 3/4 av førsteskiva for øyeblikket. Men Khairullah har vel vært litt ut og inn perleporten, så det er sikkert ikke garantert at dette er noen evig løsning. _________________ www.facebook.com/devilband
Leste et ganske nytt intervju med han Khairullah tidligere i dag, og han hadde lite positivt å si om det kristne metal-miljøet. Kan jo være noe av årsaken til at han isåfall ikke henger med.
Skal få sjekka den youtube-snutten i kveld også.
Fanken, med den line-up'en de har for øyeblikket er det nesten så en må vurdere lørdag framfor fredag. Vi får sjå. _________________ HELL PATROL
Oj, her er det bare å sette i gang med å lempe skinn, ja. Hvis det er slik de høres ut på den kommende skiva så lover det jævlig bra. Snadderriffing!
Sjekka låtene fra What a Joke også (bortsett fra BS-cover'n). Joda, fresk riffing, men vokalen var ikke like kul som på de to første. Men mye mulig den skaffes etterhvert. Tittellåta likte jeg ikke noe særlig, men de to andre dugde. _________________ HELL PATROL
Oj, her er det bare å sette i gang med å lempe skinn, ja. Hvis det er slik de høres ut på den kommende skiva så lover det jævlig bra. Snadderriffing!
Mener det er "Awake" fra debuten som spilles på det klippet.
Har ikke hørt noe fra den kommende plata enda og vet heller ikke hvor langt i prossessen de har kommet med den enda.
Mener det er "Awake" fra debuten som spilles på det klippet.
Har ikke hørt noe fra den kommende plata enda og vet heller ikke hvor langt i prossessen de har kommet med den enda.
Faen, kun hørt debuten to ganger så jeg kjente det ikke igjen. Jaja, snadderriffing er det uansett. _________________ HELL PATROL
Deliverance capped off the night in supreme fashion. I had heard that frontman Jimmy Brown had missed his scheduled flight the day before, which nixed the bands’ plans for rehearsing. I had to admit I was kind of nervous, half-expecting the set to be disappointing. Boy, was I wrong! Brown and the guys brought the heat, big-time. They were tight and went from song to song without taking a breath several times. This wasn’t some reunion of out-of-breath musicians, explaining each and every song as though it were the most important lyric of all time. These guys were professional and they were slaying the audience with beautifully tight and expressive music. The setlist was littered with material from their entire career, including big hits from the first two albums as well as “Pseudo Intellectual” from What A Joke and tunes from Learn (including its title track and “Sanctuary”), River Disturbance and Stay of Execution. At one point he slowed things down by sharing for a good while about a period of disillusionment (earmarked by the Camelot in Smithereens album), which set up the ballad “In-U.” It was quite a moment in the show
Joined: Aug 04, 2003 Posts: 2235 Location: Typisk Norsk-etasjen
Posted: Fri Sep 17, 2010 5:19 05 Post subject:
Stian wrote:
De er vel 3/4 av førsteskiva for øyeblikket. Men Khairullah har vel vært litt ut og inn perleporten, så det er sikkert ikke garantert at dette er noen evig løsning.
Legger vi til at Jimmy P har lagt seg såpass ut (han var ikke noen lettvekter på 90-tallet heller) at han antagelig må betale for to seter på flyet, snakker vi vel bortimot full original lineup, i hvertfall mht matchvekt. _________________ www.beattheblizzard.com www.ancestrallegacy.com www.myspace.com/legacyofemptiness
Hmm, låta 23 må da være veldig inspirert av Metal Churchs fantastiske Watch the Children Pray? Ei låt jeg fløyg og sang på under hele russetida. Spesielt introen er veldig lik. _________________ HELL PATROL
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum