Protoheavy/GAMMAL heavy etc (SLB, Blue Cheer, Buffalo, etc)
Posted:
Fri Jul 30, 2010 8:21 08
Stian
Metal God
Det er jo mange av oss som liker band som Geronimo, Jerusalem og Cream. Jeg var i tvil om hvor vi kunne ta praten, men ettersom jeg lager tråden, og jeg ønsker å fokusere på det som senere ble heavy metal, tar vi den her. Selv om det isolert sett like gjerne kunne gått som hard rock.
Her kan vi kose oss med tips og linker og lignende. Fikk i mailboksen forleden fra www.thegarden.no følgende melding, som sikkert kan være interessant for noen:
LP BLUE CHEER - OUTSIDEINSIDE
US 9-track 180g high quality vinyl in gatefold sleeve. Blue Cheers second album matches the fuzz-heavy, adrenaline-charged intensity of their seminal debut Vincebus Eruptum. The last release to feature the bands classic line-up, Outsideinside is a bracing orgy of volume, distortion and aggression. Long out of print and prized by collectors, this underground classic is now back on 12 inch vinyl, complete with meticulously reproduced original cover art.
LP BLUE CHEER - VINCEBUS ERUPTUM
US 6-track vinyl. In the eyes of many hard-rock fans, Blue Cheer pretty much invented heavy metal, and this is the album on which they did it. The San Francisco power trios landmark 1968 debut features their mind-melting hit version of Summertime Blues. Long out of print, this underground classic is now back on vinyl in its rare original mono mix and with meticulously reproduced original covert art.
Grand Funk Railroad er vel (ved siden av Styx, tror jeg?) favorittbandet til Homer Simpson.
Trodde det var Grand Funk og BÖC som var favorittene hans, men jeg er ingen Simpsons-ekspert.
Spennende tråd!
_________________ There's a nightmare - civilization
There's a monster - industry
There's a devil - human corruption
There's a vampire - human greed
Posted:
Fri Jul 30, 2010 9:11 09
Affen
Metal God
Stian wrote:
Ja, begge de hører hjemme her. Dæven for noen band! Grand Funk Railroad er vel (ved siden av Styx, tror jeg?) favorittbandet til Homer Simpson.
Det stemmer. Bra kar!
Fri Jul 30, 2010 9:28 09
M-77
Metal Maniac Mastermind
Mye spennende innen protometalen. Regner med at andre kommer til å ta seg av de mer kjente bandene slik som Iron Butterfly, men jeg vil gjerne bidra med et par plater som jeg anser som meget bra. Nå er platene kanskje med doom enn metal, men det driter jeg i.
Golden Earring - Eight Miles High (1969)
En av mine favorittplater fra 60-tallet. Herlig tungrock med et par killerlåter. Best er nok "Everyday's torture" som har veldig mye av samme stemningen som "Be forewarned" låten til Pentagram. Herlig desperat vokal! Litt dårlig lyd, men må høres http://www.youtube.com/watch?v=I1SEd6Oyn0M
Vanilla Fudge - Renaissance (1968)
Bandets tredje album og det desidert beste. Tung orgeldrevet rock og utvilsomt Deep Purple sitt favorittband. Coveren av Donovan sin "Season of the Witch" er kanonslem. Verdt å nevne at storebroen til verdens nest beste trommis spiller trommer på platen. Faller bandet i smak bør også "Near the Beginning" platen sjekkes ut.
Andre band og plater som er verdt å sjekke ut er:
May Blitz - Begge platene (http://www.youtube.com/watch?v=34G5Ie_HOCg)
Clear Blue Sky - Clear Blue Sky
Re: Protoheavy/GAMMAL heavy etc (SLB, Blue Cheer, Buffalo, e
Posted:
Fri Jul 30, 2010 9:33 09
Affen
Metal God
Stian wrote:
Det er jo mange av oss som liker band som Jerusalem
Du snakker selvsagt om svenske Jerusalem, ja?
Fri Jul 30, 2010 9:51 09
torjo
Metal Moderator
M-77 wrote:
Golden Earring - Eight Miles High (1969)
En av mine favorittplater fra 60-tallet. Herlig tungrock med et par killerlåter. Best er nok "Everyday's torture" som har veldig mye av samme stemningen som "Be forewarned" låten til Pentagram. Herlig desperat vokal! Litt dårlig lyd, men må høres http://www.youtube.com/watch?v=I1SEd6Oyn0M
Et band jeg har på innkjøpslista mi!
M-77 wrote:
Vanilla Fudge - Renaissance (1968)
Bandets tredje album og det desidert beste. Tung orgeldrevet rock og utvilsomt Deep Purple sitt favorittband.
Har bare debuten fra 1967 og den er ikke noe spesielt å skryte av.
Iron Butterfly som du nevner er vel verdt å sjekke ut. Har debutplata Heavy (som er helt kurant, men ikke spesielt heavy (sic!)) og In-A-Gadda-Da-Vida som selvsagt er mest kjent for det mektige tittelsporet. Den plata er omtrent like essensiell som Blue Cheers debut om man vil sjekke ut protometal.
Posted:
Fri Jul 30, 2010 10:55 10
TheUnborn
Metal God
High Tide "Sea Shanties"
Horse - s/t
Ice Cross
Atomic Rooster
Lucifer'S Friend
Groundhogs
Dust "Hard Attack"
Highway Robbery "For Love Or Money"
Iron Claw
Jerusalem s/t
Sir Lord Baltimore "Kingdom Come"
Truth & Janey "No Rest For The Wicked"
The Open Mind "The Magic Potion"
Tiger B. Smith "Tiger Rock"
Stone Garden s/t
The Wicked Lady "Psychotic Overkill"
LeaF Hound "Growers Of Mushroom"
Amon Düül II "Yeti"
Yardbirds "Roger The Enginer"
The Sonics
The Move
Coven "Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls"
Blak Widow
Steppenwolf "Born To Be Wild"
Tarkus s/t
Bulbous Creation "You Won't Remember Dying"
Bloodrock s/t
Buffalo
Captain Beyond
The Godz
Montrose
UFO
Cactus
Granicus
Vanilla Fudge
Mountain
The Gun
Epitaph
Bang "Mother/Bow To The King"
Flower Travelling Band "Satori"
Warpig
Possessed "Exploration"
Jacula
Budgie
Deviants
Pink Fairies
Edgar Broughton Band
T2
Dark
Gravy Train
Guru Guru
Hard Stuff "Bulletproof"
Focus
Randy Holden "Population II"
T.Rex
The Human Beast
The Human Instinct
Hapshash and the Coloured Coat
Twink solo LP
Pretty Things "SF Sorrow "
Armageddon
Leafhound
Youtube, here Stian comes!
Last edited by TheUnborn on Fri Jul 30, 2010 11:05 11; edited 1 time in total
Posted:
Fri Jul 30, 2010 10:56 10
M-77
Metal Maniac Mastermind
Vanilla Fugde ble nok en del bedre på de senere platene!
Bør forresten nevne svenskeheltene November i denne tråden. Debuten fra 1970 er, i likehet med oppfølgerne, latterlig bra.
Skal forresten være Leaf Hound - Growers of Mushroom!
Anbefales varmt!
Posted:
Fri Jul 30, 2010 11:07 11
TheUnborn
Metal God
Stian wrote:
Vel, kjenner de fleste der, Jonaz, og er enig med de på forumet du henta lista om at Sea Shanties er fantastisk bra!
Hvis du kjenner til de fleste der, så er jeg nesten usikker på hvorfor du lagde denne topicen. Det er jo nesten alle banda på denne siden av kloden, hehe.
Men, er vel ikke kun du som er interessert heller da.
Posted:
Fri Jul 30, 2010 11:09 11
Stian
Metal God
Det handler om å spre musikken. Og så dukker det alltids opp et sideprosjekt eller en link man ikke kjenner til.
Faktisk skriver jeg stort sett bare om musikk jeg har hørt, når jeg tenker etter.
Det handler om å spre musikken. Og så dukker det alltids opp et sideprosjekt eller en link man ikke kjenner til.
Faktisk skriver jeg stort sett bare om musikk jeg har hørt, når jeg tenker etter.
Ser den.
Posted:
Fri Jul 30, 2010 11:18 11
torjo
Metal Moderator
Mye bra listet opp i tråden på det forumet der.
Og kunne selvsagt ikke vært mer enig med han som dro fram debuten til Blue Öyster Cult som eksempel på perfekt protometal, både imagemessig og musikalsk!
Ellers er slike tråder veldig farlige for sånne som meg. Kan fort bli slunken lommebok av slikt, og dessuten besøk på IKEA. Tror jeg må skaffe meg en større leilighet. Lucifer's Friend, Sir Lord Baltimore, Buffalo, Bloodrock, November, Jerusalem og Golden Earring er vel de bandene som står høyest på ønskelista.
Så Gravy Train på lista di Unborn. Absolutt bra, men jeg vil knappast kalle det protoheavy. Men utmerket progressiv rock!
Posted:
Fri Jul 30, 2010 11:22 11
Espen
Metal Messiah
Jeg husker fadern mente at Annihilator likna på Groundhogs da vi så "Allison Hell" på Headbanger's Ball. Han dro fram et par gamle vinyler og ga eksempler. Jeg er fortsatt litt tvilende.
_________________ The lime of the ancient marinade.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 2Goto page 1, 2Next