screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Den halvjalla innspillings/studio-tråden
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Den halvjalla innspillings/studio-tråden
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Musician's Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
EUROPHIEND

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 2:26 14    Post subject: Reply with quote

Sigurd wrote:
Kølabrennern wrote:
Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker å synge i headset men heller vil ha full overhøring via monitorene, er det en god idé å spille inn overhøringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til å stå når vokalisten skal synge, på forhånd. Så legger du samme EQ på dette sporet som på vokalsporet og fasevender det. Når du så drar faderen for det fasevendte overhøringssporet opp og ned vil du nå et punkt der overhøringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.

Notér ned i margen her, Kai!

skjønte ikke en drit je. Kølaburner, tegn og forklar. med screenshots. og hva faen er en bus? screenshot?? thnx1

Framföralt har ni båda bobil och bläkksprut...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Erlend

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 4:03 16    Post subject: Reply with quote

EUROPHIEND wrote:
Sigurd wrote:
Kølabrennern wrote:
Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker å synge i headset men heller vil ha full overhøring via monitorene, er det en god idé å spille inn overhøringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til å stå når vokalisten skal synge, på forhånd. Så legger du samme EQ på dette sporet som på vokalsporet og fasevender det. Når du så drar faderen for det fasevendte overhøringssporet opp og ned vil du nå et punkt der overhøringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.

Notér ned i margen her, Kai!

skjønte ikke en drit je. Kølaburner, tegn og forklar. med screenshots. og hva faen er en bus? screenshot?? thnx1

Hva er en bus... Det ligger nesten litt i navnet..
Noen program som f.eks Cubase kaller det FX Channel eller Group Track btw.

Uansett.. En bus er igrunn bare ett spor som du kan sende lyden fra andre spor til.
Si at du har en bus med en reverb plugin på. Åsså har du fire spor med akustisk gitar. Istede for å legge èn reverbplugin på hvert av de spora med akustisk gitar så kan du sende fra de spora og inn i bus-sporet.
Da vil alle gitarene få reverb, men du bruker bare èn plugin Smile Så det sparer mye cpu.
Men nesten viktigere er at da vil du få den effekten at alle gitarene ble spilt inn samtidig i samme rom. Om det nå er det du vil ha da.

Så en bus er et spor som kan ta imot lyd fra alle andre spor. Litt sånn som en buss kan ta imot mange passasjerer.

Master faderen i programmet ditt som du bruker for å skru opp lyden på hele mixen din kalles ofte mix bus f.eks.

En annen viktig forskjell mellom å bruke en bus istede for insert på f.eks reverb er at du med bus kan velge hvor mye av det orginale signalet du vil skal gå inn i bus'en.

Merker at det er egentlig veldig vanskelig å snakke om dette på norsk Smile Alt av programmer og læremateriell er jo på engelsk Smile

Kjært barn har også mange navn:
Aux bus
Aux send/return
FX send
FX channel
Bus

og sikkert myye mer også..

For dere som bruker Cubase/Nuendo:
I Cubase finnes det to sportyper som heter FX Channel og Group Track.
Forskjellen er at Group Track kan også ta imot fra Output på et hvilketsomhelst spor. Det gjør at 100% av signalet fra det opprinnelige sporet vil gå inn i group tracket. Dette er kjekt å bruke hvis du f.eks har fire rytmegitarer som du har balansert fint, men vil øke totalvolumet på. Da setter du bare det samme group tracket som Output på gitarspora og vips så har du èn fader som kontrollerer volumet til alle fire gitarene.

Er sikker på at de fleste andre DAW program også har dette men kan hende de bruker andre navn.
Back to top
View user's profile Send private message
EUROPHIEND

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 6:46 18    Post subject: Reply with quote

screenshot? hva skjer egentlig når man fasevender? hvofor gjør man det?

Back to top
EUROPHIEND

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 8:45 20    Post subject: Reply with quote

noen som kjenner til Focusrite PRO 40 lydkortet? eller bør jeg gå for noe anna??? budsjett ca 2500-5000...

Back to top
Erlend

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 9:59 21    Post subject: Reply with quote

EUROPHIEND wrote:

Du snur fasen 180 grader. Fjelltopp blir til dal. Om det gir mening Smile

Quote:
noen som kjenner til Focusrite PRO 40 lydkortet? eller bør jeg gå for noe anna??? budsjett ca 2500-5000...

Har et Focusrite Saffire Pro 10 sjøl.. PRO 40 er vel erstatteren for den.
I den prisklassen så er det et helt ok lydkort. Preampene er greie og stabiliteten er veldig god.
Back to top
EUROPHIEND

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 7:49 19    Post subject: Reply with quote

Erlend wrote:
EUROPHIEND wrote:

Du snur fasen 180 grader. Fjelltopp blir til dal. Om det gir mening Smile.

Niks ingen mening...

Quote:

Quote:
I den prisklassen så er det et helt ok lydkort. Preampene er greie og stabiliteten er veldig god.

Helt ok? hvilket kort i den prisklassen er jævlig bra da?

Back to top
Stian

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 7:51 19    Post subject: Reply with quote

Forsterkeren er forresten klar til henting, om du skal forbi. Jeg skal jobbe til 20.00 man-ons, men du kan avstemme med frugan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
EUROPHIEND

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 8:15 20    Post subject: Reply with quote

Stian wrote:
Forsterkeren er forresten klar til henting, om du skal forbi. Jeg skal jobbe til 20.00 man-ons, men du kan avstemme med frugan.

høres ut som en plan, jeg får dra med meg ungen på besøk til din fru, kan de leke sammen mens jeg gjør gubbarbe,som å bæra og fløtte ting, f.eks en forsterker.

Back to top
Erlend

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 6:20 18    Post subject: Reply with quote

Quote:

Helt ok? hvilket kort i den prisklassen er jævlig bra da?[/quote]

Ingen..

Pris og kvalitet øker proporsjonalt.
Back to top
EUROPHIEND

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 7:15 19    Post subject: Reply with quote

hrmpf. det skjønner jeg. Jeg misforsto posten din, jeg trodde du mente at det kortet jeg mente var helt midt på treet i den prisklassen. derfor jeg lurte på hvilket kort jeg bør gå for i den prisklassen, altså mellom 2500-5000.

men jeg har nåtenkt som så at jeg kjøper meg ett lite firewire kort med to innganger, og lar det være nok. siden jeg ikke spiller inn mer enn ett instrument av gangen, og skal jeg mikke opp trommer gjør jeg det via mixebort med 8 XLRinnganger me phantompower. det bør vel holde.

Back to top
Erlend

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 8:47 20    Post subject: Reply with quote

EUROPHIEND wrote:
hrmpf. det skjønner jeg. Jeg misforsto posten din, jeg trodde du mente at det kortet jeg mente var helt midt på treet i den prisklassen. derfor jeg lurte på hvilket kort jeg bør gå for i den prisklassen, altså mellom 2500-5000.

men jeg har nåtenkt som så at jeg kjøper meg ett lite firewire kort med to innganger, og lar det være nok. siden jeg ikke spiller inn mer enn ett instrument av gangen, og skal jeg mikke opp trommer gjør jeg det via mixebort med 8 XLRinnganger me phantompower. det bør vel holde.

Ja.. Eneste er at da får du bare ett stereospor med trommer på.. Litt begrensende i en miksesituasjon.
Hvis kortet har ADAT så kan du kjøpe noe slikt på et senere tidspunkt.
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/24627
Back to top
Rintrah

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 10:22 22    Post subject: Reply with quote

Alright! Bra tråd! Og Erlend skal ha mange plusspoeng. Eg blir reint inspirert. Må få ræva i gir no…
Back to top
sebek

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 8:48 08    Post subject: Reply with quote

EUROPHIEND wrote:
Jeg vurderer ny PC i og med at min er rim,elig utdatert og begynner å fuske.. Hva er fordeler ulemper med å gå over til 64bit.
altså Windows XP x64.

har fått tilbud på en frekk maskin, men da må/bør jeg over på 64bit..

er det noe vits? eller er det penger rett ut av vinduet.
maskina skal KUN brukes til musikk. ikke på nett, ingenting, kun cubase og andre programmer så jeg kan dedikere ei hel maskin til detta.

64bits XP er crap. Det har vært ustabilt som fan og har hatt mye drivertrøbbel etc med de to installasjonene jeg har kjørt, og jeg er ikke alene. Da ville jeg heller vurdert Windows 7 64bit. Windows 7 har release 22. oktober. -Har installert og kjører 64bits utgaven på endel maskiner på jobb, og kjører det på windowsmaskinen hjemme. Gode erfaringer så langt. Ingen av dem er brukt til studiostuff men generell kontorbruk, filmavspilling, spill... Det virker stabilt foreløpig, og betydelig mer snappy enn Vista.

Den store fordelen med 64bits windows er at du får benytta deg av 4 gigabyte minne eller mer. For ellers å få utnytta 64bits plattformen må også softwaren som kjører oppå OS'et være kompilert mot 64bits .Du kan fortsatt kjøre "vanlig" 32bits software(og bruke 4 gb+ ram), men denne vil ikke ha spes. bedre ytelse. -Svært lite software har slike versjoner foreløpig, men det vil komme på sikt.

Når det gjelder hardwarestøtte er du nødt til å ha 64bits drivere. Hvis det er rimelig ny hardware burde ikke dette være noe problem. Hvis ikke windows 7 allerede har driver(har det aller meste) vil vista 64bits drivere funke i de aller fleste av tilfellene.
Back to top
sebek

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 8:49 08    Post subject: Reply with quote

En ting til: såvidt jeg vet kan du vel fortsatt teste windows 7 release candidaten gratis også. Den vil virke til et stykke uti neste år
Back to top
norseman

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 8:52 08    Post subject: Reply with quote

Å mikse ned trommer til to spor on the fly er bedritent. Har selv funnet ut at da er det bedre å kun bruke to mic'er (overhead og basstromme) 70's style, og deretter stille lyden som best på dem i ettertid. Tabber du deg ut aldri så lite når du mikser sammen 4-5 eller flere trommemic'er i studioet er det jævlig lite du kan gjøre under senere mixing. Har du dagevis til å eksperimentere med setupen og sammenmixingen først går det sikkert bra, men er likevel ikke noe jeg ville satset på.
Who quavered, sank; and now has ceased to be.
Back to top
Dirant

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 11:57 11    Post subject: Reply with quote

Jeg tok opp trommer med kun et stereospor på lydkortet i høst. Faens dritt å stille lyd på forhånd og ikke en ting å gjøre med det i etterkant. Det er nå det utstyret jeg har, men skulle ønske vi hadde investert i et større lydkort.
Satan's wicked show
Back to top
norseman

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 12:21 12    Post subject: Reply with quote

Prøv å kun ta opp to mikrofoner, da vel! Mister stereo-effekten fra trommene, men kan ordne mer i etterkant.
Who quavered, sank; and now has ceased to be.
Back to top
Dirant

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 9:06 09    Post subject: Reply with quote

Nå sitter jeg her med et vokalspor med brølebokal hvor volumet er svært forskjellig gjennom hele sporet, dessuten høres det ut som om vokalen er lagt oppå istedenfor å være en del av musikken.

Hvordan kan jeg best mulig jevne ut dynamikken (kompressorinnstillinger?) og er det noen andre triks enn klang som gjelder for å få den til å smelte litt mer inn i resten av lyden?
Satan's wicked show
Back to top
Erlend

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 6:43 18    Post subject: Reply with quote

Dirant wrote:
Nå sitter jeg her med et vokalspor med brølebokal hvor volumet er svært forskjellig gjennom hele sporet, dessuten høres det ut som om vokalen er lagt oppå istedenfor å være en del av musikken.

Hvordan kan jeg best mulig jevne ut dynamikken (kompressorinnstillinger?) og er det noen andre triks enn klang som gjelder for å få den til å smelte litt mer inn i resten av lyden?

Veldig vanskelig å si noe om konkrete innstillinger siden det alltid kommer an på hva slags materiale du har å jobbe med.

Generelt så brukes delay ganske mye på vokal. Sync den mot tempoet i sangen.

Å få vokal til å sitte i en miks er alltid vanskelig. Generelt så vil det hjelpe å ta en eq og kutte på "strategiske" frekvenser. Sweep gjennom frekvensene og hør hvordan miksen forandrer seg. Du kan også merke deg hvor i frekvensområdet vokalen har mest energi og prøve å kutte i det området i andre instrumenter for å lage plass til vokalen.
Å kutte bort frekvenser du vet du ikke trenger er alltid lurt. Sub frekvenser ned mot 80hz og det området der er menigsløst i vokal så ta en highpass og kutt så mye du kan.

Ellers så vet jeg ikke hva jeg kan si. Er fortsatt i lærefasen på det her sjøl Smile
Back to top
EUROPHIEND

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 3:12 15    Post subject: Reply with quote

Hmm.. cakewalk 8.5 er jaggu itte for oss vanlig dødelige folk. åssen i helvete får jeg programert battery 3 i ett drum map i midispor. i cubase var detta ensmal sak, for der kunne jeg loade ett drummap, men det virker som ikke er like enkelt her. får bare den forpulte pianorollen. og enting til. snap to grid knappen er bare til pynt? åffer fungerer det ikke? jeg vil ha midi klossen på streka og ikke 1mm til høre eller venstre. verden var enklere med cubase.

ja jeg har original cakewalk 8.5 ittno cracks som skal ha fuka det til.

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Musician's Forum All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 2 of 10

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum