screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Non Album Tracks!
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Non Album Tracks!
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal
View previous topic :: View next topic  

Bryr vi oss om non album tracks?
Ja
78%
 78%  [ 26 ]
Nei
21%
 21%  [ 7 ]
Total Votes : 33

Author Message
Conan

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 9:01 09    Post subject: Non Album Tracks! Reply with quote

Finnes jo flust av disse der ute egentlig, men finnes det noen dere syns burde få tildelt en plass på ei ordinær studioskive?
Eller noen dere syns er bra låter men som ikke nødvendigvis burde vært med på noen skiver. Eller bare noen låter dere er glad for ikke kom med på skiva.
Nevn også gjerne låter som er kun å finne på digipacks og lignende.

Aner ikke hvor mange her inne som er opptatt av sånt, for oftest er disse låtene med på singler/ ep er osv.
Back to top
View user's profile Send private message
torjo

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 9:49 09    Post subject: Reply with quote

Som oftest er det nok en grunn til at de ble utelatt fra skiva, men det fins da noe gull som man kan undre seg hvorfor ikke ble med på plata. Noen av mine favoritter er

Led Zeppelin - "Hey Hey, What Can I Do?". Opprinnelig B-side til den amerikanske singlen "Immigrant Song" (som kjent ga bandet ikke ut singler i UK). Gjort tilgjengelig på den seksdoble LP-boksen fra 1990.

Led Zeppelin - "Travelling Riverside Blues". BBC-innspilling fra 1969. Gjort tilgjengelig på den nevnte boksen, samt BBC Sessions (1997).

Blue Öyster Cult - "Boorman the Chauffer". Outtake fra Secret Treaties, gjort tilgjengelig som bonusspor på den remastrede versjonen fra 2001. Knallåt med Joe Bouchard på vokal.

Blue Öyster Cult - "Sally". Outtake fra Agents of Fortune, gjort tilgjengelig som bonusspor på den remastrede versjonen fra 2001. Albert Bouchard på vokal, og hans band The Brain Surgeons ga ut låta på plata Trepanation (1995).

Iron Maiden - "Total Eclipse". Heldigvis med på remasteren av The Number of the Beast

Uriah Heep - "A Far Better Way". Outtake fra Firefly.

Deep Purple - "Black Night". A-side på single (1970), men ikke utgitt på den opprinnelige In Rock.

Deep Purple - "Slow Train". Outtake fra Fireball (1971).

Deep Purple - "When a Blind Man Cries". B-side til "Never Before" (1972).

Motörhead og Judas Priest har også noen perler som kom med som bonusspor på de respektive remasterne.
Kjellvete

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 9:53 09    Post subject: Reply with quote

Iron Maiden - Virus
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Conan

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 9:55 09    Post subject: Reply with quote

Kjellvete wrote:
Iron Maiden - Virus

Den er på Best of the Beast samlinga eller husker jeg feil?

torjo: Ja som regel er det en grunn, enig i det.
Back to top
Kjellvete

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 10:03 10    Post subject: Reply with quote

Conan wrote:
Kjellvete wrote:
Iron Maiden - Virus

Den er på Best of the Beast samlinga eller husker jeg feil?

Det er korrekt men regner ikke samle og liveskiver som album i den forstand.
Har jo også den smått fantastiske Sunset and baylon av Wasp
Back to top
Tomas

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 10:42 10    Post subject: Reply with quote

En av de beste låtene til The Cure er vel ikke utgitt på fullengder. Charlotte Sometimes får man på singel og samleplate.

Og så har man jo Das Schützenfest (og mange andre) av Faith No More:
http://www.youtube.com/watch?v=YNha3e_FNnI
steinman

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 11:13 11    Post subject: Reply with quote

The Wildhearts og Toyah er for meg de som utvilsomt har mest interessant å by på på singler og EP-er, og der snakker vi da om mengder med låter som holder albumnivå.

Ellers samler jeg på en del band der jeg må ha alle låter/versjoner av låter, men det varierer selvfølgelig hvor bra singel-b-sider, bonusspor og den slags er. Ofte er det uansett interessant da det er en del av helheten til de aktuelle banda. Det er jo heller ingen band som utelukkende har godbiter på album, så et non album-spor nå og da er ikke nødvendigvis ille.

Ellers har jeg ofte vært glad i remikser på singler, og da spesielt åttitallets forlenga 12"-mikser. Her var Duran Duran og Billy Idol kongene, men det var i det hele tatt en del bra slikt den gang.
And turn it into a beacon burning endlessly bright
Back to top
Morten.

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 11:37 11    Post subject: Reply with quote

Nifelheims versjon av insulter of jesus christ er så bra, att den burde på en fullengder. Nå er den bare bonuslåt på CD versionen av splitten med Vulcano.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Affen

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 12:01 12    Post subject: Reply with quote

Helloween har jo (som nevnt i en del tråder som er oppe nå) en del jævlig gode non album tracks. Syns det er kult, jeg. Kjøper glatt EPer/singler med band jeg liker om jeg får en god non album track med på kjøpet. Singler som bare inneholder album tracks og edit-versjoner styrer jeg unna.

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 12:26 12    Post subject: Reply with quote

Priest har drette seg rett ut med hvilke sanger de har vraket fra platene.
Back to top
Masteroftherings

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 12:38 12    Post subject: Reply with quote

kattpiss wrote:
Priest har drette seg rett ut med hvilke sanger de har vraket fra platene.

Samme med Helloween.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Porcus

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 12:45 12    Post subject: Reply with quote

steinman wrote:
Ellers samler jeg på en del band der jeg må ha alle låter/versjoner av låter

En Springsteen-fan jeg kjenner, kan fortelle om konsertgjengeren som stod og skreik etter "Born In The USA" uten å skjønne at den hadde blitt gjort. Tracks, selvsagt.

01d sk001 screamboard
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
steinman

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 12:58 12    Post subject: Reply with quote

Porcus wrote:
steinman wrote:
Ellers samler jeg på en del band der jeg må ha alle låter/versjoner av låter

En Springsteen-fan jeg kjenner, kan fortelle om konsertgjengeren som stod og skreik etter "Born In The USA" uten å skjønne at den hadde blitt gjort. Tracks, selvsagt.

Jeg må vel innrømme jeg aldri har vært noen stor tilhenger av "Tracks"-versjonen av "Born In The U.S.A.", men en artig historie er det likevel.

En annen artig historie som plutselig falt ned i hodet på meg når du fortalte dette, er den om en kar som sto bak meg under Manfred Mann's Earth Band-konserten på Biri i sommer. Bandet spilte Springsteens "Dancing In The Dark" til denne karens store misnøye, og han sto og brølte "Spill noe Manfred Mann". Det som så til slutt fikk denne misfornøyde publikummeren til å bli lykkelig var "Blinded By The Light".
And turn it into a beacon burning endlessly bright
Back to top
torjo

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 1:16 13    Post subject: Reply with quote

steinman wrote:
Det som så til slutt fikk denne misfornøyde publikummeren til å bli lykkelig var "Blinded By The Light".

De kunne sikkert også gjort "Spirit in the Night" og han hadde blitt like fornøyd.
Tomas

PostPosted: Thu Oct 14, 2010 1:25 13    Post subject: Reply with quote

Ahh, fantastisk!
Smile
JonathanSaxx

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:42 10    Post subject: Reply with quote

Sef er jeg opptatt av Non Album Tracks. Er det band jeg er skikkelig glad i er jeg opptatt av alt jeg kan få kloa i av låtmateriale. Da er non albumtracks det feteste fordi de er skikkelig spilt inn. Så kommer demoer og slitne live opptak av uutgitte låter etterpå.

W.A.S.P. var flinke til å gi ut andre låter på B-sidene sine. Noe av dette er coverlåter og gjør seg sånn sett best som single b-sider, men de coverne de gjorde på 80 tallet gjorde de virkelig til sine egne. Versjonene av Paint It Black, Mississippi Queen og Locomotive Breath er helt fantastiske. Fra første singlen har vi også b-sida Show No Mercy som er en god låt. Den er nok litt svakere enn resten av debut skiva og sånn sett godt at det ble b-side, men fet er det okke som. Fra The Last Command har vi single b-siden Savage som er betydelig sterkere enn skiva's 3 svakeste spor og kunne løfta skiva. Inside The Electric Circus har låtene D.B. Blues og Flesh & Fire, som begge er helt ok låter man burde høre, men som nok gjør seg best som b-sider. The Headless Children har 3 låter som alle er konge For Whom The Bell Tolls (som siden ble til den litt kjipere Gypsy Meets The Boy), Lake Of Fools og War Cry. Alle disse låtene er kanon og den eneste grunnen til at de ikke ble med på skiva er at de ville ødelagt dramaturgien i skiva litt.

Etter det ble WASP's non albumtracks litt kjedeligere. Coverversjonene var ikke lenger så in your face og de egne låtene var heller ikke det helt store, selv om jeg må si det var et stort øyeblikk for meg å høre Sunset & Babylon midt i grunge helvete. Ikke noe stor låt og det meste av det musikalske er rappa fra Rocky Horrorshow's Time Warp, men teksten traff jævlig godt da den kom.

Ellers MÅ jeg nevne Running Wild, som av en eller annen grunn har det med å gi ut skiva's beste og nestbeste låter som single b-sider.
Husker ikke alt nå, men Pile Of Skulls b-siden Hanged, Drawn & Quartered er en av de beste låtene på skiva. Samme gjelder Libertalia fra Rogues En Vogue og begge bonuslåtene på The Brotherhood.

Det meste av Non Album Tracks kommer som bonustracks når skiver skal remastres og alt dette er også kommet sånn.

Ahhh... holdt på å glemme fantastiske Sigue Sigue Sputnik, som ikke bare har fete b-sider, men også fantastiske 12" remixer.
Opeth82

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:57 10    Post subject: Reply with quote

"Flaming metal systems" er ikke inkludert på originalutgaven av Crystal Logic. Ikke så smart, siden den er konge!
Conan

PostPosted: Tue Oct 26, 2010 9:23 09    Post subject: Reply with quote

Blind Guardian- Harvest of sorrow syns jeg fint kan nevnes her.

http://www.youtube.com/watch?v=y8uFVOtOHlw

Last edited by Conan on Fri Mar 18, 2011 11:07 11; edited 1 time in total
Back to top
MikkelRev

PostPosted: Tue Oct 26, 2010 9:44 09    Post subject: Reply with quote

Halve katalogen til Nirvana må også nevnes.

@screamweb
Back to top
Analfeber

PostPosted: Tue Oct 26, 2010 11:50 11    Post subject: Reply with quote

MikkelRev wrote:
Halve katalogen til Nirvana må også nevnes.

Siden denne topicen er postet på "General Metal" må de ikke nevnes siden de ikke er metal. Cool

OT: Har jo vært inne på Helloween før, de har masse krem som lett kunne erstatta kjipere øyeblikk på studioalbumene, gidder ikke gå i detaljer, men nevner fort Savage, Livin' Aint No Crime, Can't Fight Your Desire, Find My Freedom osv...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum