| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Affen

|
Posted: Tue Jan 01, 2013 12:26 12 Post subject: Progstafetten Januar 2013 - Affen |
|
|
God morn, og godt nyttår, folkens! Hadde glemt at jeg skulle ha progstafetten, men har heldigvis hatt mye tid, så jeg har allerede plukka ut låtene som skal med.
Vi begynner i Saddleworth, Yorkshire, i året 1971. John Lees, Les Holroyd, Mel Pritchard og Stuart "Woolly" Wolstenholme, bedre kjent som Barclay James Harvest, debuterte året før med sitt selvtitulerte album. Soundet var mye prega av mellotronbruken til "Woolly" Wolstenholme, og på andreskiva - Once Again, var dette perfeksjonert enda mer. Dette albumet inneholder blant annet Mockingbird, som er en av deres mest kjente låter, men ikke minst den flotte, smått episke She Said, som er en av mine favoritter med bandet. Helhetlig er nok ikke Once Again bandets aller beste, det kom enda bedre album utover 70-tallet, men jeg syns dette er den beste av de 4 første. Og som sagt, så er She Said en av mine favorittlåter med bandet, så den får æren av å åpne årets første progstafett.
Barclay James Harvest - She Said (fra Once Again, 1971)
http://www.youtube.com/watch?v=wP_FsvLQ4R4 _________________

Last edited by Affen on Wed Jan 02, 2013 12:28 00; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Conroy Bumpus

|
Posted: Tue Jan 01, 2013 12:32 12 Post subject: |
|
|
Bra, men dette er et band som blir vesentlig bedre etter hvert. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
M-77

|
Posted: Tue Jan 01, 2013 12:39 12 Post subject: |
|
|
Greit nok! Hørte mye på BJH før, men synes ikke musikken har holdt seg så godt over tid. Blir tidvis litt sytete og klagete i uttrykket. Virker som om bandet tok seg vann over hodet i forhold til komposisjonene på de tidligste utgivelsene.
Nå er det imidlertid lenge siden sist jeg hørte gjennom en hel plate med bandet, så kanskje de skal få en ny sjansen en dag. |
|
| Back to top |
|
 |
Antonzen

Joined: Jul 28, 2003 Posts: 7261 Location: Kongsberg über alles.
|
Posted: Tue Jan 01, 2013 12:43 12 Post subject: |
|
|
| Kjenner ikke denne plata, men syns BJH er greit i små doser. Etter hva jeg har lest er denne plata ganske moody bluesish og således er det jo egentlig interessant. |
|
| Back to top |
|
 |
Tomas

|
Posted: Tue Jan 01, 2013 1:41 13 Post subject: |
|
|
Fin låt. Det er tydeligvis utover på 70-tallet prog blir mongokjedelig. _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.

Last edited by Tomas on Wed Jan 02, 2013 2:22 14; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Affen

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 12:27 00 Post subject: |
|
|
Ser flere kommenterer at BJH blei bedre etterhvert. Jeg er ikke uenig, noe som burde komme fram av setninga "Helhetlig er nok ikke Once Again bandets aller beste, det kom enda bedre album utover 70-tallet". Men det endrer ikke på det faktum av at det en mye bra på de 4 første og, og da spesielt dagens valg. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
dauinghorn

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 10:52 10 Post subject: |
|
|
Tøff tidlig prog det her! Har ikke hørt resten av skiva, men denne låta var dritbra. Flott start! _________________ Ønsker:
AMEBIX - Arise LP (Org. el RE)
Neil Young - Le Noise LP
Count Raven - Storm Warning LP
The Obsessed - s/t LP |
|
| Back to top |
|
 |
Affen

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 12:10 12 Post subject: |
|
|
Ikke verdens mest originale valg i dag, men denne plata har vært så utrolig viktig for meg siden jeg oppdaga bandet med den en gang på 80-tallet, så den må selvsagt med.
Torquay forbinder jeg først og fremst med Fawlty Towers, men dagens band kommer altså og fra denne engelske byen. Wishbone Ash blei danna i '69 av bassist Martin Turner og trommis Steve Upton. De fikk med seg gitaristene Andy Powell og Ted Turner, og vips, var et klassisk band og en klassisk gitarduo født. Etter to veldig gode skiver, slo de til med Argus, som den dag i dag er bandets mest populære album.
Et av bandets viktigste kjennetegn er de vakre gitarharmoniene, som mange har latt seg inspirere av, deriblant Thin Lizzy, UFO, Judas Priest, og Iron Maiden. Et annet kjennetegn, er de utrolig vakre melodiene. Det er nydelige melodier både i vokal og gitarer, og det er ikke mulig å bli lei av denne skiva. Det er og stor variasjon, fra det rolige akustiske og til intense klimaks, og høydepunktene på låtsida er mesterverkene The King Will Come, Warrior, og ikke minst fantastiske Throw Down the Sword.
Wishbone Ash - Throw Down the Sword (fra Argus, 1972)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LByiVlc6czA _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Stian

|
|
| Back to top |
|
 |
Tomas

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 1:09 13 Post subject: |
|
|
To på rad nå. Har Affen fått brukbar smak til jul? _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Affen

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 1:43 13 Post subject: |
|
|
| Tomas wrote: | | To på rad nå. Har Affen fått brukbar smak til jul? |
Trodde du var ironisk i går. Likte du de to låtene til nå altså!? _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Tomas

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 1:49 13 Post subject: |
|
|
| Affen wrote: | | Tomas wrote: | | To på rad nå. Har Affen fått brukbar smak til jul? |
Trodde du var ironisk i går. Likte du de to låtene til nå altså!? |
Jepp, jeg misliker jo ikke smaken din av prinsipp. _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.
 |
|
| Back to top |
|
 |
fantomas

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:21 14 Post subject: |
|
|
BJH var jo en hyggelig låt, og Wishbone Ash litt under pari grei (dvs. intetsigende).. Men jeg spør som jeg ofte har gjort:
Hva er prog med disse (jeg kan gå med på at BJH er en slags protoprog dog)? Helt ordinær 70-tallsrock jo..
Jævlig fett cover på Wishbone Ash-plata da! _________________
| Acrid wrote: | | Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Tomas

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:23 14 Post subject: |
|
|
| fantomas wrote: | | Helt ordinær 70-tallsrock jo.. |
Nemlig. Og det kan jo forklare hvorfor jeg liker det. _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Conroy Bumpus

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:57 14 Post subject: |
|
|
Hvor progga Wishbone Ash er kan nok diskuteres, men en usedvanlig grom skive er det uansett. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Stian

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 3:31 15 Post subject: |
|
|
Innførte vel nærmest twin lead på egenhånd også. Langt mer progressivt enn mye annet som går rett gjennom brunøyet. _________________ www.facebook.com/devilband |
|
| Back to top |
|
 |
Rakov

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 3:37 15 Post subject: |
|
|
| Enig med Conroy Bumpus, fantastisk bra skive, om enn ikke veldig prog. BJH synes jeg ofte blir litt kjedelig, men låta du valgte var ganske fin. Lurer på om jeg har oversett Once Again litt av en eller annen grunn. Av det jeg har hørt av BJH liker jeg best Octoberon, som spilles ganske ofte. |
|
| Back to top |
|
 |
Tomas

|
Posted: Wed Jan 02, 2013 3:37 15 Post subject: |
|
|
| Stian wrote: | | Langt mer progressivt enn mye annet som går rett gjennom brunøyet. |
Det er da ingen forutsetning for prog at det er progressivt. _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.
 |
|
| Back to top |
|
 |
PsychoDad

Joined: Aug 18, 2003 Posts: 5356 Location: Far away from home, polishing steel
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 3:38 15 Post subject: |
|
|
| fantomas wrote: | BJH var jo en hyggelig låt, og Wishbone Ash litt under pari grei (dvs. intetsigende).. Men jeg spør som jeg ofte har gjort:
Hva er prog med disse (jeg kan gå med på at BJH er en slags protoprog dog)? Helt ordinær 70-tallsrock jo..
Jævlig fett cover på Wishbone Ash-plata da! |
Throw down the Sword intetsigende? No får vi ta oss sammen her. Kongesang. |
|
| Back to top |
|
 |
Eon

Joined: Sep 19, 2006 Posts: 7845 Location: Dancing like a fucker around the altar stones
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 5:16 17 Post subject: |
|
|
| Oi, Wishbone Ash var jaggu saker! Like så greit å starte med Argus eller? |
|
| Back to top |
|
 |
|