screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Kurt Cobain
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Kurt Cobain
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Next

This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Scream Magazine Forum Index -> Alternative Metal
View previous topic :: View next topic  

Kurt Cobain
En drittsekk
28%
 28%  [ 34 ]
Sieg Cobain
41%
 41%  [ 49 ]
Vet da faen
29%
 29%  [ 35 ]
Total Votes : 118

Author Message
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 11:01 11    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Steve-Peck wrote:
Mulig grungen kan ha sin sjarm for noen, for oss med litt musikalsk bakgrunn framstår den som "ikke-musikk". Shit Poker

Fortsett med slike generaliseringer. Ganske morosam lesning. Laughing

Så fint at du morer deg torjo. Da er alle glade og fornøyde. Smile
View user's profile Send private message Visit poster's website
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 11:03 11    Post subject: Reply with quote

Skipper wrote:
nirvana var ganske bra. om gitaren ikke er stemt eller at de ikke kunne spille er nå vel faen så uvesentlig..

For den komplett umusikalske er ikke intonasjonen så viktig, men for dem av oss som faktisk har et ålreit gehør gjør det vondt å høre på sur musikk!
Lynchomaniac

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 11:52 11    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
Skipper wrote:
nirvana var ganske bra. om gitaren ikke er stemt eller at de ikke kunne spille er nå vel faen så uvesentlig..

For den komplett umusikalske er ikke intonasjonen så viktig, men for dem av oss som faktisk har et ålreit gehør gjør det vondt å høre på sur musikk!

Too right, den Mtv skiva dems er en oppvisning i sure toner

In Brendan we trust, YNWA!
Back to top
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 12:02 12    Post subject: Reply with quote

Skal ikke skrive mye om grungen generelt, da det pga manglende interesse fra min side er en sjanger jeg aldri har satt meg skikkelig inn i. Det finnes helt sikkert dyktige folk innen grunge, som innen det meste annet.
Men; Nirvana kan jeg ihvertfall til en viss grad uttale meg om. At Nirvana ble så store som de ble skyldes først og fremst en hype. Jentene syntes Kurt var kjekk og det kan ikke fornektes at Nirvana solgte en del skiver på det, på linje med f.eks Backstreet Boys for å ha et eksempel av nyere dato. Den første grunge-bølgen med Nirvana i spissen kan på flere måter sammenlignes med den første store punk-bølgen. Det var et opprør mot en musikkscene som (i mange tilfeller) inneholdt folk som enten var gode til å spille, eller ihvertfall folk som kunne spille fort. "Flinkis-musikken" (joda, det var mange ungdommer som så på band som Poison og Mötley som teite flinkis-band på tidlig 90-tall, forstå det den som kan.) ble erstatta med et motsatt ytterpunkt, musikk der ingen tekniske ferdigheter var påkrevd. So far, so good.
Men der punkerne ihvertfall hadde en opprørstrang de ønsket å formidle faller grungen igjennom (ihvertfall i mine øyne og ører). Et band som Sex-Pistols kunne hverken spille eller synge (for ikke å snakke om å stemme gitarene) i større grad enn Nirvana, men de hadde ihvertfall et budskap til ungdommen i det de så på som et forfallende samfunn. Der punkerne sto på barrikadene og sendte ut et solid "fuck you" til de ledende instanser i samfunnet ble grungerne sittende på ræva i ei bakgate, grundig neddopa og med store depresjonsproblemer. Det ble plutselig så fordømt populært å være et suicidalt dophue som ikke kom fra noe og ikke ville til noe, men som sang depressive sanger om hvor kjipt livet er. D
ette må jeg si jeg aldri har forstått det fantastiske ved, men jeg er selvfølgelig åpen for å bli opplyst.
Marken

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 12:06 12    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
joda, det var mange ungdommer som så på band som Poison og Mötley som teite flinkis-band på tidlig 90-tall

Shocked
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 12:56 12    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
Men; Nirvana kan jeg ihvertfall til en viss grad uttale meg om. At Nirvana ble så store som de ble skyldes først og fremst en hype. Jentene syntes Kurt var kjekk og det kan ikke fornektes at Nirvana solgte en del skiver på det, på linje med f.eks Backstreet Boys for å ha et eksempel av nyere dato.

Før det første, en sammenlikning med Backstreet Boys er fullstendig på viddene. BB er et rent markedsføringsprodukt, Nirvana er det ikke, uansett hva dere grunge-hatere måtte tro.

Skal dog gi deg rett i at Nirvanas suksess delvis er et resultat av en effektiv markedsføringskampanje, men finner du i det hele tatt særlig mange eksempler der det motsatte er tilfelle?
Hype må man leve med, det behøver ikke bety at bandet er verdiløst.

For å ta litt historikk, så startet Nirvana i 1987 (egentlig litt tidligere, men fra 1987 het de Nirvana) som et undergrunnsband, der de spilte på fester og i små klubber. Spilte inn noen demoer som kom sjefen i Sub Pop for øret. Han signet dem i 1988. Sub Pop var smarte på markedsføring, men det gjorde ikke bandet til noe særlig mer enn lokale helter i starten. "Bleach" solgte i utgangspunktet ikke mer enn 35,000 eksemplarer i Statene. Likevel ble de populære hos radiostasjoner for studenter, i britiske musikkmagasiner, men ikke minst blant andre alternative rock-band. Sonic Youth, Mudhoney og Dinosaur Jr. var med på å pushe Nirvana.

Dette kom David Geffen for øret og han signet dem på sitt selskap DGC, som ga dem gode muligheter for å nå ut til et større publikum. "Nevermind" ble sluppet høsten 1991, opprinnelig med et opplag på 50,000 eksemplarer. Disse ble fort utsolgt, og vi kjenner historien. Suksess hos MTV, mye radiospilling, platesalg i bøtter og spann! Hype? Selvsagt, men ikke ene og alene hype.

Og hva angår jentenes buksevæting. Den kom først etter at de ble etablert, dvs. etter 1992, med mulig unntak av noen Seattle-kjeiper.

Steve-Peck wrote:
"Flinkis-musikken" (joda, det var mange ungdommer som så på band som Poison og Mötley som teite flinkis-band på tidlig 90-tall, forstå det den som kan.)

Poison og Motley Crue ble oppfattet som teite band, helt riktig. "Flinkis-band", langt i fra. Vet ikke hvilke ungdommer du tenker på, men tror uansett du har et feil bilde av virkeligheten. Det grungen var et opprør mot var ikke i så stor grad instrumentalisme, de har jo selv noen glimrende instrumentalister i sine egne rekker. Det var mer et opprør mot staffasje i form av spandex, permanent, make-up, limousiner og teite tekster om jetset-liv og ansvarsløs puling av blonde bimboer.

Steve-Peck wrote:
Der punkerne sto på barrikadene og sendte ut et solid "fuck you" til de ledende instanser i samfunnet ble grungerne sittende på ræva i ei bakgate, grundig neddopa og med store depresjonsproblemer.

Punkernes opprør varte heller ikke mer enn 2-3 år før de også satt på ræva i ei bakgate, grundig neddopa og med store depresjonsproblemer (eller døde av overdose), alternativt så ble de streite og kommersielle (f.eks. The Clash) eller begynte å spille new wave.

Grønsjerne (tror jeg) kom i fokus mye mot sin vilje, dette var antakelig det som førte Cobain ned i dophelvete og depresjon. De hadde ikke en agenda om å skulle være så jævla politiske. Deres opprør var mer rettet mot intetsigende musikk, og dritt innenfor musikk-industrien. Du kan si at de etterhvert ble en del av denne industrien, og at de dermed utspilte sin rolle, men i starten hadde grungen genuine, ærlige hensikter.

Steve-Peck wrote:
Det ble plutselig så fordømt populært å være et suicidalt dophue som ikke kom fra noe og ikke ville til noe, men som sang depressive sanger om hvor kjipt livet er. D
ette må jeg si jeg aldri har forstått det fantastiske ved, men jeg er selvfølgelig åpen for å bli opplyst.

Vet ikke om dette var til hjelp. Wink
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 12:56 12    Post subject: Reply with quote

AndersMarken wrote:
Steve-Peck wrote:
joda, det var mange ungdommer som så på band som Poison og Mötley som teite flinkis-band på tidlig 90-tall

Shocked

Skjønte aldri helt dette selv heller, men det var en periode mens Nirvana var på det største hvor alle som kunne spille mer enn to noter i sekundet var "flinkiser" i mange fjortisers øyne.
Stian

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 1:44 13    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
AndersMarken wrote:
Steve-Peck wrote:

Shocked

Skjønte aldri helt dette selv heller, men det var en periode mens Nirvana var på det største hvor alle som kunne spille mer enn to noter i sekundet var "flinkiser" i mange fjortisers øyne.

Pøh. Ingen jeg kjenner eller kjente har noensinne ansett gutta i hverken Poison eller Mötley som flinkiser. Det må ha vært totalt åndssvake folk som syntes dette. Faktisk høstet grungen større teknisk kred enn hardrock, gjennom Alice in Chains og Soundgarden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 1:46 13    Post subject: Reply with quote

Stian wrote:
Pøh. Ingen jeg kjenner eller kjente har noensinne ansett gutta i hverken Poison eller Mötley som flinkiser. Det må ha vært totalt åndssvake folk som syntes dette. Faktisk høstet grungen større teknisk kred enn hardrock, gjennom Alice in Chains og Soundgarden.

Nemlig.
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 1:58 13    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Stian wrote:

Nemlig.

Makes sense i denne sammenhengen, men hvis man tar i betraktning de progressive metalbandene som begynte å komme sigende blir det selvfølgelig helt på jordet. Men jeg skal likevel ikke nekte for at de to nevnte bandene muligens hadde noe for seg, men i så fall må det være et rimelig stort sprang fra Nirvana til dem. Nirvana kan ikke ha høsta teknisk kred hos noen som veit foran og bak på en gitar.
Forøvrig er CC i Poison en av de mest utskjelte musikerne jeg veit om på dårligst grunnlag. Selv om fyren holder på innen en utskjelt sjanger er det ingen tvil om at mannen behersker sjangeren upåklagelig.
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:09 14    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
Nirvana kan ikke ha høsta teknisk kred hos noen som veit foran og bak på en gitar.
Forøvrig er CC i Poison en av de mest utskjelte musikerne jeg veit om på dårligst grunnlag. Selv om fyren holder på innen en utskjelt sjanger er det ingen tvil om at mannen behersker sjangeren upåklagelig.

Uansett så var ikke grungen et opprør mot Poison og Mötley Crüe fordi de var tekniske. Les innlegget mitt ovenfor.

Hvorvidt CC DeVille eller for den saks skyld Mick Mars er undervurderte er totalt irrelevant i denne sammenhengen.
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:18 14    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:

En masse relativt fornuftige greier som var for langt til at det var noen vits å quote det hele.

Skreiv et innlegg mens du posta istad, så jeg så ikke dette før nå. Medgir gjerne at jeg er historieløs når det gjelder grunge og at jeg kom med en helt subjektiv vinkling. Takker for god informasjon, selv om jeg ikke tror den satte grungen i noe bedre lys musikalsk for min del. Trodde ei stund jeg var for "musikalsk sofistikert" til å like grunge, men nå liker jeg jo Mötley og Poison, så det kan da umulig være tilfellet. Kanskje problemet bare er at jeg har gehøret i orden og at jeg ikke er interessert i å høre inngående på en artists depresjoner? Hvem veit...
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:20 14    Post subject: Reply with quote

Når jeg først snakker negativt om Kurts fraværende intonasjon skal jeg også medgi at jeg krymper meg hver gang jeg hører refrenget til Live Wire med Mötley.
Lynchomaniac

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:26 14    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Stian wrote:

Nemlig.

Njæh ikke helt enig i det Exclamation Javisst er det en sannhet med henhold til Poison og Mötley ( - Tommy Lee that is!), men flertallet av musikerene i 80 era'n var langt bedre teknisk skolerte enn hva tilfellet er i henhold til Grungerene! Det betyr IKKE at det ikke finnes bra (og teknisk skolerte Grungemusikere Exclamation

Back to top
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:26 14    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
Takker for god informasjon, selv om jeg ikke tror den satte grungen i noe bedre lys musikalsk for min del. Trodde ei stund jeg var for "musikalsk sofistikert" til å like grunge, men nå liker jeg jo Mötley og Poison, så det kan da umulig være tilfellet. Kanskje problemet bare er at jeg har gehøret i orden og at jeg ikke er interessert i å høre inngående på en artists depresjoner? Hvem veit...

Du innrømmer selv i den posten jeg opprinnelig svarte på at du tror det også kan finnes gode utøvere av grunge. Du liker ikke Nirvana, greit nok. Glem dem. Sats heller på Soundgarden da! Deres tekster er heller ikke overdrevent depressive.

Og de musikalske ferdighetene burde du ikke klage på! Smile
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:29 14    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:

Du innrømmer selv i den posten jeg opprinnelig svarte på at du tror det også kan finnes gode utøvere av grunge. Du liker ikke Nirvana, greit nok. Glem dem. Sats heller på Soundgarden da! Deres tekster er heller ikke overdrevent depressive.

Det er greit. Skal sjekke dem ut ved neste korsvei. Kan de både stemme gitarene sine og skru lyd også? Wink
Steve Peck

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:31 14    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Soundgardens tekster er heller ikke overdrevent depressive.

Har egentlig ikke noe problem med depressive tekster, så jeg antar jeg formulerte meg litt keitete der. Men det er forskjell på å være depressiv og å være en sutrekopp.
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:31 14    Post subject: Reply with quote

Steve-Peck wrote:
torjo wrote:

Det er greit. Skal sjekke dem ut ved neste korsvei. Kan de både stemme gitarene sine og skru lyd også? Wink

Ja da, de gjør alt sammen selv. Eller dvs. det var Terry Date som skrudde lyden på platene deres. Start med "Badmotorfinger" eller "Superunknown".
Lynchomaniac

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:32 14    Post subject: Reply with quote

torjo wrote:
Steve-Peck wrote:
Takker for god informasjon, selv om jeg ikke tror den satte grungen i noe bedre lys musikalsk for min del. Trodde ei stund jeg var for "musikalsk sofistikert" til å like grunge, men nå liker jeg jo Mötley og Poison, så det kan da umulig være tilfellet. Kanskje problemet bare er at jeg har gehøret i orden og at jeg ikke er interessert i å høre inngående på en artists depresjoner? Hvem veit...

Sats på Facelift med Alice In Chains Steve- Metalgrungeplate numero uno

Back to top
torjo

PostPosted: Wed Apr 06, 2005 2:33 14    Post subject: Reply with quote

"Facelift" er også en bra plate.
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Scream Magazine Forum Index -> Alternative Metal All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Next
Page 3 of 18

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum