Joined: Apr 13, 2004 Posts: 5668 Location: Vålerenga, så klart.
Posted: Sun Jun 17, 2012 6:29 06 Post subject: Klassisk death metal og samplede trommer
Lothar Schramm wrote:
Resten av skivene du nevner, vi kan snakke om dem når du viser meg konkret bevis for at de er trigget. Inntil det motsatte er bevist, går jeg ut ifra at de ikke er det. Du må huske på at mens Sunlight Studio var et lite hjemmestudio, var Morrisound Studio (Human, Unquestionable Presence, Considered Dead osv.) noe helt annet, et mye proffere studio, litt som om du sammenligner Akkerhaugen og Grieghallen. Morrisound hadde svindyre analoge bokser til å komprimere lyden, så selv om lyden er veldig tight og prosessert, betyr ikke det at trommene nødvendigvis er trigget.
Jeg hører med mine egne ører at basstromma på samtlige av death metal-skivene fra Morrisound utgitt i 1991 er samples, men la oss gå litt mer etterrettelig til verks:
1. James Murphy svarer på direkte spørsmål om hvordan Scott Burns jobbet med trommeinnspilling og samples:
Quote:
"i think kick was often a sample loaded into the ram of a TC2290 and it was played back via MIDI coming from Opcode Vision or some similar midi-only sequencing software, slaved to the 2" via SMPTE. can't really recall how the MIDI was generated."
3. Et eksempel
La oss ta Death sin Human som eksempel, siden dette må være en av de mest påkostede produksjonene fra Morrisound i 1991. Igjen - det er i mine ører ikke et fnugg av tvil om at basstrommene på denne plata er samples.
4. Konklusjon:
- Scott Burns brukte samplede trommer i Morrisound
- Sampleren som ble brukt var en TC2290
- Sampleren ble trigget fra en MIDI-sequencer
- Sampleren er "ideal for drum replacement"
- Sampleren sto på og lyste og blinket mens Scott Burns mikset Human
Jeg foreslår at Lothar Schramm graver opp en uttalelse fra Scott Burns der han benekter at han brukte samples når han mikset death metal-skiver tidlig på 90-tallet.
Inntil da:
PS: Jeg er spent hvordan den kognitive dissonansen Schramm nå opplever løser seg, men det er vel bare tre alternative strategier:
1. Confirmation bias - han fortsetter å benekte at godskivene fra 1991 har trommesamples
2. Dogmatisk konsekvens - han slutter å like nevnte skiver fordi han er prinsipielt imot trigging/sampling
3. Fornuft - han slutter å være prinsipiell motstander av triggede trommer fordi skivene er gode som gull, og han har uansett ikke kunnet høre forskjell i de 20 årene han har digga skivene _________________ The lime of the ancient marinade.
Last edited by Espen on Sun Jun 17, 2012 8:46 08; edited 1 time in total
Jeg er fornøyd så lenge det låter bra. Kanskje en litt radikal holdning når det gjelder musikk, men det må jeg bare leve med. _________________ Cuius testiculos habes, habeas cardia et cerebellum.
Posted: Sun Jun 17, 2012 9:55 09 Post subject:
Har vel aldri vært noe stort mysterium at de "moteriktige" studioene som Morrissound og sunlight trigga/ brukte d-drums osv.
Men synes det er en stor forskjell på den tidlige tromme-trigginga på Obituraty - slowly we rot, Morbid Angel skivene og Death - leprosy i motsettning til nyere album som får trommene til å høres ut som maskiner etc. hør eksempel http://www.youtube.com/watch?v=ZihGiCpgnq8 .. Har aldri skjønt poenget å ha med en trommis hvis man ikke vil at det skal høres ut som ekte trommer. Måtehold er ofte fint.
Jeg er prinsipielt imot trigging i metal og rock, fordi jeg synes det nesten uten unntak låter JÆVLIG døvt, men som Espen har bevist finnes det en del herlige unntak. (Jeg er dog av den oppfattning at f.eks Leprosy hadde vært fetere med total organisk trommelyd, men den diskusjonen trenger vi ikka å ta nå)
Er dog glad i elektronisk musikk, ( http://www.youtube.com/watch?v=hL3I4dlLuF4 eller http://www.youtube.com/watch?v=MaiXdrEiQm4&feature=results_main&playnext=1&list=PLF2FDA1F958C63F49) så å være helt nazi-imot replacing og samplig ville vært latterlig, men jeg synes(i 99% av tillfellene) det ikke ter seg i metal.
De fleste nå bruker jo triggere for at alle bass/skarptrommeslag skal høres like godt, klart og kraftig når man spiller dritfort, fordi man ikke klarer og oppretholde kraften selv. Dette synes jeg er det kjipeste med trigging, rett og slett fordi det får folk til å høres flinkere ut enn det de er. _________________ www.myspace.com/obliterationnorway www.myspace.com/nekromantheon www.nekromantheon.com
Bra at du klarte å finne konkret info, Espen. Det var interessant å lese. Men om det er noe som kjeder meg i trigger-debatten, så er det når folk skal forsøke å "ta" meg på at "HAHA, DU HAR HØRT PÅ DEN SKIVA I 20 ÅR UTEN Å HØRE AT BASSTROMMENE ER TRIGGET!"
Om du hadde lest min post litt nøyere, så hadde du sett at jeg konkluderte med at mange gamle skiver hadde bra lyd på tross av at de var trigget. Aldri fordi. Og om flere av Morrisound-produksjonene hadde triggede basstrommer, så forandrer ikke det saken. Så jeg har ingenting å skamme meg over i trigger-debatten.
Roland TR-909, hihaten og cymbalen er sample og alt annet er analogt (perc'en er sikkert samplet).
Dårlige eksempler på trommer og samplingteknologi. Opptakene er sikkert gjort til spolebånd eller kassett også. Men fet musikk, da!
Haha, der ser du SELV I ELEKTRONISK musikk skal jeg ha det analogt og organiskt. Haha. Viktigste er at det låter kult. Men i metal låter det som oftest ikke kult med trigga trommer.
Enig i at det som gjengs blir oppfattet som "triggelyd" nå er jævlig stusselig, men det er jo bare det som er det råtne eplet. Grunnen til at folk PRINSIPIELT er i mot, skjønner jeg ingenting av, bortsett fra at det sikkert er noe nytt og skummelt. Jeg GARANTERER at Sabbath hadde brukt det om det fantes tidlig på 70-tallet, for eksempel. Vil heller bruke trigga trommer enn å være redd for å eksperimentere, om det skulle være noen motsatser.
Posted: Sun Jun 17, 2012 12:06 12 Post subject:
Lothar Schramm wrote:
Men om det er noe som kjeder meg i trigger-debatten, så er det når folk skal forsøke å "ta" meg på at "HAHA, DU HAR HØRT PÅ DEN SKIVA I 20 ÅR UTEN Å HØRE AT BASSTROMMENE ER TRIGGET!"
Jeg prøver ikke å henge deg ut, beklager om det virker sånn. Men det er to poenger i dette.
1. Samplingteknologien er i seg selv udistingverbar fra annen innspilt lyd. Når man bruker multisampling, høy bitrate og legger tid og innsats i å ivareta (evt. etterprogrammere) dynamikken, kan man fint trigge/replace et helt trommesett i en dynamisk/organisk/naturlig performance uten at noen kan høre dette. Ikke du, ikke jeg. Men å bruke dyrebar studiotid på å oppnå dette er jo bare tullete - da er det bedre å bruke et trommesett som låter bra i seg sjøl og å mic'e dette hensiktsmessig.
Dette argumentet er dog snudd litt på hodet i denne sammenhengen, fordi idealet som Scott Burns og Chuck Schuldiner jobbet mot i 1991, var ikke Bill Wards åpne trommelyd fra 1972. Det var snarere et nær-mic'et, gate't og transient 80-tallssett med gate-reverb. Altså korte, nære og punchy trommer a la Phil Collins sine på midten av 80-tallet. Trommemaskinenes inntog på 80-tallet var også med på å drive dette idealet framover.
Scott Burns har sagt mange ganger at han bevisst jobbet mot dette idealet, fordi han mente at hektisk musikk som stort sett beveger seg i et dypt register trengte en distinkt trommelyd. At alt som kunne krype og gå av artister innen en genre ønsket å bruke ham som tekniker/produsent, viser at også musikerne var enige i denne prioriteringen. De eneste musikerne jeg registrerte som eksplisitt uttalte seg mot trenden på denne tiden var Fenriz og hans mentor Chris Reifert. All ære til dem.
Altså - man kan bruke mye tid på å prosessere et naturlig trommesett til nærme seg 80-tallsidealet, eller man kan spare mye tid og bruke sampling. Kommer tilbake til dette lenger nede.
2. Det andre poenget er at hvis du er prinsippiell motstander av samplede trommer, så må det være en prinsippiell forskjell på om en plate har triggede trommer eller ikke. Altså har Death's Human i dag foretatt en prinsippiell reise fra banehalvdelen til Autopsy og over på banehalvdelen til Dimmu Borgir.
Lothar Schramm wrote:
Om du hadde lest min post litt nøyere, så hadde du sett at jeg konkluderte med at mange gamle skiver hadde bra lyd på tross av at de var trigget. Aldri fordi. (...)
Vis meg en skive som låter bedre fordi den er trigget? Jeg har i Kråke-tråden påvist konkret eksempel på skiver som låter verre fordi de er trigget (tommene på Dark Recollections vs. tommene på Soulside Journey, samme studio).
Dette blir litt for hypotetisk, vi vet ikke hvordan platene hadde hørtes ut uten triggede trommer. Å samenlikne to forskjellige band på to forskjellige tidspunkter med to forskjellige budsjetter i samme studio holder ikke helt.
Det som er sikkert er at hvis Scott Burns hadde droppet sampleren måtte han brukt en ikke uanseelig andel studiotid på å mic'e, eq'e, klangfarge og komprimere basstrommene, og at denne tiden følgelig ikke kunne blitt brukt på stille like god lyd på andre instrumenter i miksen.
Edit: Altså - det kan hende skarptromma eller gitaren låter bedre fordi de trigga basstromma,
Og igjen, du forutsetter et annet trommeideal enn det de jobba mot. Vi må vel bare stole på at Death og Burns visste hvilket ideal de ønsket seg, og at kompetansen i rommet var god nok til at de kom i mål. Det er i alle fall tydelig fra videoen at Death-gutta er stolte og fornøyde. Skiva er som den er, take it or leave it.
Jeg konkluderer med at Schramm og Stressminister er prinsippielle motstandere av triggede trommer i musikk de ikke liker. _________________ The lime of the ancient marinade.
Last edited by Espen on Sun Jun 17, 2012 12:39 12; edited 2 times in total
Vil bare innvende at TC2290 brukes oftest som delay-enhet og er standardutstyr. Bare at en 2290 er i bruk betyr ikke at noe trigges, men resten av argumenteringen er grei skuring, ville bare nevne dette slik at folk ikke får triggerfrykt av å se 2290er i bruk.
Posted: Sun Jun 17, 2012 12:13 12 Post subject:
BlueGrot wrote:
Vil bare innvende at TC2290 brukes oftest som delay-enhet og er standardutstyr. Bare at en 2290 er i bruk betyr ikke at noe trigges, men resten av argumenteringen er grei skuring, ville bare nevne dette slik at folk ikke får triggerfrykt av å se 2290er i bruk.
Jepp, men det ser ut fra videoen som de lener seg mer på Eventide'en til effekter. _________________ The lime of the ancient marinade.
All times are GMT + 1 Hour Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Next
Page 1 of 7
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum