screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Best av nyere Rush (poll)
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Best av nyere Rush (poll)
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Prog Forum
View previous topic :: View next topic  

Hva er best av nyere Rush?
Presto
24%
 24%  [ 7 ]
Roll the Bones
20%
 20%  [ 6 ]
Counterparts
17%
 17%  [ 5 ]
Test for Echo
10%
 10%  [ 3 ]
Vapor Trails
27%
 27%  [ 8 ]
Total Votes : 29

Author Message
torjo

PostPosted: Mon Jun 11, 2012 7:05 07    Post subject: Reply with quote

DOH wrote:
1. Signals
2. Grace Under Pressure
3. Power Windows
4. Hold Your Fire

Rangeringsmessig er jeg rimelig enig med doh (egentlig synes jeg vel PW og HYF er like gode), men meget uenig i kvalitetsvurderingen av de to siste (gir begge 8/10). De er bedre enn som så, og langt bedre enn plater som Caress of Steel (5/10) og Vapor Trails (6/10). Skjønner at de kan oppfattes som litt tamme og i overkant synthpregede, men jeg synes det er flust av gode låter på begge. Presto (9/10) var imidlertid en kvalitetsheving, særlig har jeg sans for side 2.

Edit: Jeg synes det er vanskelig å rangere Signals og GUP innbyrdes også, men de er de beste av synthplatene.
Back to top
View user's profile Send private message
Marken

PostPosted: Mon Jun 11, 2012 7:09 07    Post subject: Reply with quote

DOH wrote:
Se det. Marken, styr for guds skyld unna!

Puh, enda godt jeg ikke har rukket å sjekke noe fra det albumet enda. Tror jeg holder meg til nyskiva, så er jeg i hvert fall på den sikre siden.
Back to top
MARDVK

PostPosted: Sat Jun 16, 2012 12:40 00    Post subject: Reply with quote

Har endelig skjønt bandet! 2112 er helt konge!
DOH

PostPosted: Sat Jun 16, 2012 5:40 05    Post subject: Reply with quote

High five.
Espen

PostPosted: Sat Jun 16, 2012 5:42 05    Post subject: Reply with quote

MARDVK wrote:
2112 er helt konge!

DOH wrote:
High five.

2+1+1+2 = 6, altså en high five.
Udunpute

PostPosted: Sat Jun 16, 2012 7:08 07    Post subject: Reply with quote

Jeg likte den nye godt. Sterk firer foreløpig.
Marken

PostPosted: Wed Jun 20, 2012 6:12 18    Post subject: Reply with quote

RUSH's first new collection of original material in over five years and their first studio release via Anthem/Roadrunner Records, "Clockwork Angels", sold 103,000 copies in the United States in its first week of release to land at position No. 2 on The Billboard 200 chart.

RUSH's 18th studio album, "Snakes & Arrows", debuted at No. 3 on the Billboard album chart in May 2007 with sales of 93,000 copies. The disc was the first collection of all-new RUSH material since 2002's "Vapor Trails" and the 27th RUSH release to make the Billboard album chart. The band's chart peak was in 1993, when "Counterparts" debuted at No. 2.

Denne har forresten blitt spilt overraskende mye. Fin skive.
Back to top
DOH

PostPosted: Wed Jun 20, 2012 6:18 18    Post subject: Reply with quote

Har hørt gjennom skiva én gang nå, og førsteinntrykket er som vanlig godt. Det er trivelig som faen, men kanskje uten de helt store høydpunktene, akkurat som sist.

Virker som de har dratt inn en del nye inspirasjoner/elementer denne gangen. Det er en del kordprogresjoner og stilvalg som er uvant i Rush-sammenheng. Jeg hører både Primus, britpop, 60-talls rock og alt mulig rart her. Det at de har laget en konseptskive igjen har kanskje gitt dem en aldri så boost og nye muligheter, det høres veldig lekent ut til tider.

Spesielt Alex Lifeson høres vanvittig sprudlende ut. Her er det plenty av krumspring og utforsking på gitaren, og han høres i det hele tatt fullstendig apekatt ut (på en god måte) på denne skiva, og gjør ting jeg aldri har hørt ham gjøre før. Veldig positivt.

Neil Peart derimot, må jeg dessverre konstatere at kjører ekstremt safe på denne skiva, jeg klarer nesten ikke høre at han gjør noe spesielt i det hele tatt, ingen små krumspring eller nytenkning, og det er veldig uvant fra den kanten. Ganske skuffende egentlig, får tro han ikke ble for opptatt med å forfatte historien.

Jeg liker produksjonen, det er veldig mange små finesser her og der, og det er nesten vel så interessant å følge med på produksjonstriksene som på låtskrivinga.

Det er mye digg groove i en del av låtene, som sammen med produksjonen gjør at skiva kanskje føles tung, men egentlig er den ikke noe spesielt tyngre skive enn de fleste andre powertrio-skivene deres.

I og med at det er ei konseptskive, så er det ikke til å komme bort fra at det er noen transportetapper her, det var et par låter som gikk inn ene øret og ut det andre på meg, men det var altså bare etter første gjennomhøring. Kan trekke frem den siste låta som ei låt jeg ikke synes var allverdens, og den var også litt mer mainstream i stilen enn det jeg liker min Rush.

Det klart artigste innslaget er det andre riffet i "Headlong Flight", som alle Rush-fans vil kjenne igjen som nesten en blåkopi av det andre riffet i "Bastille Day" fra 1975. Jeg ser for meg at de kan ha kommet opp med partiet uavhengig av "Bastille Day", og så etter hvert skjønt at det har lignet, og så valgt å ta den helt ut med å kjøre klin like markeringer og trommerytme. Himla moro, mer sånt! Sjekk ut "Bastille Day" og sammenlign, dere som ikke allerede har gjort det. "Headlong Flight" er forøvrig den låta som stakk seg mest positivt ut på skiva for min del også, sammen med åpningslåta.

Alt i alt mye som forventet, og litt uventet i forhold til nye inspirasjonskilder, og litt fantasiløs tromming. En sterk firer enn så lenge, men denne skal gå maaange runder.
torjo

PostPosted: Wed Jun 20, 2012 7:17 19    Post subject: Reply with quote

Flott oppsummering det der, DOH. Jeg har akkurat kommet gjennom plata jeg også. Må nok ha flere gjennomhøringer før jeg kan gjøre meg opp en veldig bastant mening, men en sterk firer er den sikkert verdt. Muligens vil jeg lande på en femmer etter hvert og om så er tilfelle er det den beste siden Counterparts.
Back to top
Affen

PostPosted: Wed Jun 20, 2012 8:59 20    Post subject: Reply with quote

DOH wrote:
Det klart artigste innslaget er det andre riffet i "Headlong Flight", som alle Rush-fans vil kjenne igjen som nesten en blåkopi av det andre riffet i "Bastille Day" fra 1975. Jeg ser for meg at de kan ha kommet opp med partiet uavhengig av "Bastille Day", og så etter hvert skjønt at det har lignet, og så valgt å ta den helt ut med å kjøre klin like markeringer og trommerytme. Himla moro, mer sånt! Sjekk ut "Bastille Day" og sammenlign, dere som ikke allerede har gjort det. "Headlong Flight" er forøvrig den låta som stakk seg mest positivt ut på skiva for min del også, sammen med åpningslåta.

Hehe, denne la jeg og merke til. Måtte sjekke teksten om det var noen sammenheng utenom det musikalske, men fant ingenting umiddelbart.

Forøvrig virker dette som ei bra skive, i likhet med de fleste Rush-skivene, men jeg har ikke hørt den nok til å si om den er oppe på femmeren riktig enda.

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 6:03 06    Post subject: Reply with quote

Synes nye Rush-skiva er fantastisk bra, og i særklasse noe av det tyngste og mest progressive de har gjort på laaaaang tid! Kongeskive!
PS 4. Så lenge det er på et lukka forum, for bare heavy-friker, så blir vel ikke det noen vanlig del av samfunnet, akkurat. Så jeg kommer nok bare til å bli tulla med, hvis jeg skriver der. Og det orker jeg ikke. Det høres ikke så artig ut, akkurat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Affen

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 6:53 06    Post subject: Reply with quote

Joda, kommer seg denne. Sterkere enn forgjengerne, selv om jeg liker de og. Tror muligens dette er den helhetlig beste siden Presto.

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 7:44 07    Post subject: Reply with quote

Rush er så fantastisk bra at selv Affen liker de Confused

Nesten litt skummelt at det går an!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Porcus

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 8:02 08    Post subject: Reply with quote

Mr. Green

Selv har jeg fortsatt litt problemer med den lettere balleløse vokalen. Men det er allerede så man håper man får sjansen til neste års Sweden Rock.

(Der er det i hvert fall ståplasser. Rush i Spektrum ... de trodde kanskje at de stort sett bare har fans i gåstol-alder, og det er en undervurdering.)

01d sk001 screamboard
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Udunpute

PostPosted: Thu Jun 28, 2012 7:45 07    Post subject: Reply with quote

Den nye har vokst veldig, og er jaggu oppe på en femmer. Fantastiske melodier, selv om de fortsatt tværer litt for mye på refrengene.
Jack

PostPosted: Sat Jul 21, 2012 11:17 23    Post subject: Reply with quote

Var ikke helt overbevist etter de første gjennomhøringene, men klok av skade har jeg ventet med å uttale meg her, og som forventet har skiva vokst!
"The Wreckers" er den låta som har det refrenget som sitter best i skallen, men "Caravan", "BU2B" og "Headlong Flight" er også smittsomme låter, mye takket være verdens beste rytmeseksjon!
Kan nok tørre å påstå at "Clockwork Angels" iallefall er Rush' beste siden "Counterparts"!
Lynchomaniac

PostPosted: Tue Jul 24, 2012 10:50 22    Post subject: Reply with quote

Innser at jeg er i mindretall, men her i gården sees ikke skiva på som så sterk som forgjenger'n - bra ja så absolutt men låtene var etter mitt skjønn sterkere på Snakes & Arrows. Må dog innrømmes at skiva har ytterligere voksepotensiale så endelig dom er ikke vedtatt her ennå - men bedre enn Vapor Trails er den så definitivt, antagelig bedre enn samtlige av bandets 90-talls slipp også

In Brendan we trust, YNWA!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Prog Forum All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum