screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - Legg ut bilder av platesamlinga di!
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Legg ut bilder av platesamlinga di!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal
View previous topic :: View next topic  
Author Message
knuthulhu

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 6:05 18    Post subject: Reply with quote

Harvestritual wrote:
Merker at Affen danker ut så og si alle på forumet her med en overlegen samling. Om han ikke har flest cd'er så har han iallefall mer orden og oversikt enn det Nazi-Tyskland hadde! Imponerende!

For min del, jeg skal ta bilde og legge det ut litt senere.

Hadde tilsvarende før jeg flytta nordover, med bredere hyller. Nå er det rot og tull. Skal selge noen flere når jeg får plukka ut det overflødige.

@Eon: New Dark Age vinylen danker jo ut alt da, særlig takkelista Very Happy
MARDVK

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 8:46 20    Post subject: Reply with quote

CD-samlinger er like imponerende som rullegardiner, og verdt omtrent like mye. Er det rart folk flest kvitter seg på kassevis med dem? Nei, gi meg LP-samlinger any day. Si hva man vil om formatet, men verdien er unektelig tusen ganger mer.
Når det gjelder personlig nytelse, så er jo det selvsagt noe helt annet, og tipper Affen er fornøyd. Hadde selv flere tusen cd'er, men kvitta meg med kassevis. Har nå ca 1500 cd'er AV BARE KNALL KVALITET i samme system som Affelaff, og det er ryddig det. Aner ikke hvor mange LP'er jeg har, men det er nok mye mer. Har tenkt på å ta bilder i flere år, men har så mye at det er ikke system lengre, og det må ordnes før noen bilder kommer. Da kommer det skjortesamlingsbilder også, haha! Har vel sikkert 400 forskjellige Urfaust-skjorter, og 20 forskjellige hettergensre.
Eon

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 8:59 20    Post subject: Reply with quote

Jaggu! Har kjøpt ca. 70-80 fullengdere i år, og kun 2 av dem er CDer.
Back to top
View user's profile Send private message
LeifK

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 9:05 21    Post subject: Reply with quote

Som du selv er inne på, handler det ikke om verdi, men hva du selv får ut av samlinga. Og å bygge opp en stor CD-samling innebærer like mye jobb som det å samle LP'er. Det du sier om verdien på CD'er er ikke spesielt nyansert. Særlig innenfor en genre som thrash, er de aller fleste CD-utgivelsene mange ganger mer verdt enn tilsvarende på LP. Det som derimot kan hende, er at LP'en har mer varig verdi enn CD'en. Du har helt rett i at det er veldig mange som selger unna hele CD-samlinger for tida.

Equinox "Auf Wiedersehen" er et eksempel på en utgivelse med en helt annen verdi på CD enn på LP. Jeg kan kjapt ramse opp 50 andre thrashutgivelser fra åtti- og nittitallet også, med Ebay-verdi på opp mot et par tusenlapper.

Det var noen her inne som spurte om hvorfor verdien på AW med Equinox har økt så mye de siste årene. Svaret er selvsagt at det har kommet en ny skare av thrash metal-fans i kjølvannet av alle reunions og nythrashbølgen, som er vokst opp med CD'en som "det riktige" formatet.

Jeg samler både CD'er, LP'er og originale demoer. Mye har jeg dobbelt opp, og skal jeg begynne å luke i samlinga, er jeg sannelig ikke sikker på hva som går først, CD-versjonen eller vinylen. Å samle er like stas, enten det er en "tikroners" standard hardrock-LP, en selvfinansiert US Metal-CD-utgivelse fra 90-tallet eller en vinylraritet fra 80-tallet.
Affen

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 9:22 21    Post subject: Reply with quote

MARDVK wrote:
Når det gjelder personlig nytelse, så er jo det selvsagt noe helt annet, og tipper Affen er fornøyd

LeifK wrote:
Som du selv er inne på, handler det ikke om verdi, men hva du selv får ut av samlinga. Og å bygge opp en stor CD-samling innebærer like mye jobb som det å samle LP'er. Det du sier om verdien på CD'er er ikke spesielt nyansert.

Dere har begge rett her. Jeg driter ærlig talt i den pengemessige verdien, jeg har ikke tenkt å tjene penger på skivene mine uansett. For meg er det en nytelse og ha og høre på disse skivene mine, og jeg har aldri hatt noe sentimentalt forhold til LP, jeg foretrakk kassetter i oppveksten. Må bare innrømme at jeg koser meg stort hver dag nå med å bare sitte og stirre på CD-samlinga mens jeg hører på musikk. Gå og se, ta ut skiver og bla i coveret, etc. Om en LP er verd mer enn en CD i kroner kunne ikke brydd meg mindre. For MEG er en CD mye mer verd, og det er MI samling. Og ja, jeg er stolt av samlinga mi, og om andre har ei flott LP-samling, så bra for dem. Plater er fantastiske greier, uansett format. Jeg bare foretrekker CDen sjøl.

Om jeg var ute etter penger, hadde jeg tatt mye mer for skivene jeg har solgt, blant annet til deg, Marduk...

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 10:17 22    Post subject: Reply with quote

Hvis man ser bort fra selve musikken er LPen overlegen på alle punkter. Ser for meg å studere Somewhere in Time-coveret i CD-versjon, bare å gi opp, mister all magien (i mangel av et mindre homofilt ord). Digger og når band har bildekollasjer på papiret inni, funker heller dårlig på CD det. Skjønner ikke hvordan folk som bruker kose-seg-med-booklet-argumentet foretrekker CD-formatet. CDer for de late dagene hvor man ikke gidder å reise seg for å bytte side på vinylen, eller om utgivelsen bare finnes på CD. Også har man den faktoren at musikk som ble spilt inn for vinyl høres bedre ut på vinyl, noe jeg virkelig fikk smelt i fjeset første gang jeg satt på Sad Wings of Destiny LPen etter å ha hørt på CDen i 3-4 år.
Back to top
marsu

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 10:30 22    Post subject: Reply with quote

kattpiss wrote:
Sad Wings of Destiny LPen

Aiaiai. Takk skal du ha. Satt nettopp og lurte på hvilken LP jeg skulle dra fram fra støvbunken. Lenge siden sist nå.

Men ja, CD-utgivelser i den form vi er vant til fra hyllene på Statoil og Platekompis er et medium som kommer til å forsvinne om ikke lenge. Framtida er streaming, og for de sære luringene som oss her på forumet blir det et begrensa opplag spesial-utgaver med CD/DVD/Blurøhy/whatever, og pene forseggjorte prakteksemplarer inneholdende vin hyyyyl. Amen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
knuthulhu

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 6:17 06    Post subject: Reply with quote

Affen wrote:
MARDVK wrote:
Når det gjelder personlig nytelse, så er jo det selvsagt noe helt annet, og tipper Affen er fornøyd

LeifK wrote:
Som du selv er inne på, handler det ikke om verdi, men hva du selv får ut av samlinga. Og å bygge opp en stor CD-samling innebærer like mye jobb som det å samle LP'er. Det du sier om verdien på CD'er er ikke spesielt nyansert.

Dere har begge rett her. Jeg driter ærlig talt i den pengemessige verdien, jeg har ikke tenkt å tjene penger på skivene mine uansett. For meg er det en nytelse og ha og høre på disse skivene mine, og jeg har aldri hatt noe sentimentalt forhold til LP, jeg foretrakk kassetter i oppveksten. Må bare innrømme at jeg koser meg stort hver dag nå med å bare sitte og stirre på CD-samlinga mens jeg hører på musikk. Gå og se, ta ut skiver og bla i coveret, etc. Om en LP er verd mer enn en CD i kroner kunne ikke brydd meg mindre. For MEG er en CD mye mer verd, og det er MI samling. Og ja, jeg er stolt av samlinga mi, og om andre har ei flott LP-samling, så bra for dem. Plater er fantastiske greier, uansett format. Jeg bare foretrekker CDen sjøl.

Om jeg var ute etter penger, hadde jeg tatt mye mer for skivene jeg har solgt, blant annet til deg, Marduk...

Enig i det meste, men jeg synes faktisk at verdi er interessant siden det sier noe om hvor ettertrakta ei skive er. Om verdien er høy legger det litt til følelsen av å ha klart å skaffe skiva.

Det er tilfredsstillende å se på hele samlinga på avstand, men det beste er å gå til hylla, bla og velge ei skive. Kanskje ei man ikke har hørt på ei stund.

Vanligvis vil jeg helst høre på LP, men enkelte pressinger er av dårlig kvalitet. F.eks. har jeg en pressing av ovennevnte Sad Wings of Destiny som ikke er videre imponerende, gjort tidlig på 80-tallet på tynn vinyl. Da er CDen bedre.
Porcus

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 6:44 06    Post subject: Reply with quote

knuthulhu wrote:
jeg synes faktisk at verdi er interessant siden det sier noe om hvor ettertrakta ei skive er. Om verdien er høy legger det litt til følelsen av å ha klart å skaffe skiva.

I hvert fall hvis man selv fikk den billig -- særlig hvis man fikk tak i den før alle andre oppdaget bandet og den dermed ble dyr? Følelsen av «velkommen etter, fuckers!».

01d sk001 screamboard
Back to top
knuthulhu

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 10:27 10    Post subject: Reply with quote

Porcus wrote:
knuthulhu wrote:
jeg synes faktisk at verdi er interessant siden det sier noe om hvor ettertrakta ei skive er. Om verdien er høy legger det litt til følelsen av å ha klart å skaffe skiva.

I hvert fall hvis man selv fikk den billig -- særlig hvis man fikk tak i den før alle andre oppdaget bandet og den dermed ble dyr? Følelsen av «velkommen etter, fuckers!».

Det innrømmer jeg gjerne at jeg tenker, selv om det selvsagt er både barnslig og tåpelig.
Morten.

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 7:16 19    Post subject: Reply with quote

Last edited by Morten. on Fri Sep 30, 2011 4:12 16; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Porcus

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 10:20 22    Post subject: Reply with quote

knuthulhu wrote:
Porcus wrote:
knuthulhu wrote:

Det innrømmer jeg gjerne at jeg tenker, selv om det selvsagt er både barnslig og tåpelig.

Selvsagt, men ikke bare. Dersom ei plate har blitt sjelden, så kan det skyldes at bandet i ettertid har blitt litt mer populære enn man tenkte seg da plata ble sluppet i en håndfull eksemplarer, og det varmer jo en fan å observere.

(Men i den dimensjonen er det vel bedre å se at noen sørger for å trykke opp plata igjen.)

01d sk001 screamboard
Back to top
tyand

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 4:43 16    Post subject: Reply with quote

Mine syv tommer:

torjo

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:02 17    Post subject: Reply with quote

Harvestritual wrote:
Merker at Affen danker ut så og si alle på forumet her med en overlegen samling. Om han ikke har flest cd'er så har han iallefall mer orden og oversikt enn det Nazi-Tyskland hadde! Imponerende!

Jeg har minst like bra orden i min CD-samling som Affen, men kan bare skilte med drøyt halvparten (ca. 2100 CD-er). Har ca. 250 LP-er, men mesteparten er overlapp med CD-er.

Skal ikke se bort fra at jeg også kommer med bilder. Må bare skaffe meg digitalkamera først. Razz
MARDVK

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:05 17    Post subject: Reply with quote

tyand wrote:
Mine syv tommer:

Haha! Tar ikke rent lite plass det der! Fett opplegg.
Stian

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:07 17    Post subject: Reply with quote

Står joggu respekt av den singelsamlinga der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tyand

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:08 17    Post subject: Reply with quote

Alle 7" må ut fra nåværende lokasjon. Hm. Blir ikke mye plass til undertegnede i leiligheten, gitt. Også er det LPene også. Yikes.
torjo

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:08 17    Post subject: Reply with quote

Det er vel omtrent alt som er kommet ut? I hvert fall minst halvparten. Shocked
TheUnborn

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:10 17    Post subject: Reply with quote

Er det kun Maiden sjuere?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Stian

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 5:10 17    Post subject: Reply with quote

Er det ikke komplett VG-liste fra 1822 eller noe?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> General Metal All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 3 of 8

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum