Posted: Tue Apr 05, 2011 9:41 21 Post subject:
knuthulhu wrote:
master_k wrote:
Fortsatt Soft Machine som ligger mitt hjerte nærmest av disse banda.
Sliter veldig med å høre på Emerson, Lake & Palmer for tiden. Det er vel bare førsteskiva og tittelsporet på Tarkus jeg setter på en sjelden gang. Var stor fan av Brain Salad Surgery for noen år siden, men den har tapt seg en del etter mine ører.
Gentle Giant kommer på en god andreplass.
Tror det er en ganske vanlig kombinasjon mht prog. Man kan bli lei av voldsom bombastisk approach med mye klassisk musikk og symfonisk struktur (ELP) og heller gå for noe mer jazz-relatert, mindre ekstrovert i perioder (Soft Machine).
Eller det kan gå andre veien. Ikke ofte jeg har vært i humør til å følge opp den ene av de to der med den andre rett etterpå i alle fall.
Helt enig i det du skriver. Det skal også nevnes at jeg fortsatt setter pris på Selling England by the Pound, til tross for at prog uten bombastisk approach er vel det jeg kicker mest på. Synes at Genesis klarte å kombinere jazz, klassisk og folk på en subtil måte uten at dette ble forstyrrende for strukturen på låtene eller låtskrivingen i seg selv. Enkelte i bandet sier vel selv at The Battle of Epping Forest er litt for lang, men jeg liker den akkurat slik den er.
Slik jeg ser det, så ble ELP en underholdningsfarse mot slutten av 70-tallet. Har ingen problemer med å skjønne at de var fabelaktig på sine respektive instrumenter, men kunsten ble forhåndsvis borte blandt store semitrailere og tre egoer som så aldri ut til å bli tilfredsstilt. Det virker jo som at de var latterlig svære mot midten av 70-tallet, men de ser nesten ut til å være helt glemt (sett bort i fra folk som er litt interessert i prog rock) den dag i dag.
Last edited by master_k on Wed Apr 06, 2011 1:12 13; edited 1 time in total
Fortsatt Soft Machine som ligger mitt hjerte nærmest av disse banda.
Sliter veldig med å høre på Emerson, Lake & Palmer for tiden. Det er vel bare førsteskiva og tittelsporet på Tarkus jeg setter på en sjelden gang. Var stor fan av Brain Salad Surgery for noen år siden, men den har tapt seg en del etter mine ører.
Gentle Giant kommer på en god andreplass.
Tror det er en ganske vanlig kombinasjon mht prog. Man kan bli lei av voldsom bombastisk approach med mye klassisk musikk og symfonisk struktur (ELP) og heller gå for noe mer jazz-relatert, mindre ekstrovert i perioder (Soft Machine).
Eller det kan gå andre veien. Ikke ofte jeg har vært i humør til å følge opp den ene av de to der med den andre rett etterpå i alle fall.
Helt enig i det du skriver. Det skal også nevnes at jeg fortsatt setter pris på Selling England by the Pound, til tross for at prog uten bombastisk approach er vel det jeg kicker mest på. Synes at Genesis klarte å kombinere jazz, klassisk og folk på en subtil måte uten at dette ble forstyrrende for strukturen på låtene eller låtskrivingen i seg selv. Enkelte i bandet sier vel selv at The Battle of Epping Forest er litt for lang, men jeg liker den akkurat slik den er.
Slik jeg ser det, så ble ELP en underholdningsfarse mot slutten av 70-tallet. Har ingen problemer med å skjønne at de var fabelaktig på sine repektive instrumenter, men kunsten ble forhåndsvis borte blandt store semitrailere og tre egoer som så aldri ut til å bli tilfredsstilt. Det virker jo som at de var latterlig svære mot midten av 70-tallet, men de ser nesten ut til å være helt glemt (sett bort i fra folk som er litt interessert i prog rock) den dag i dag.
Jeg er av samme oppfatning. Jeg var storfan av ELP i hvertfall et år, og ble utrolig fascinert av sceneshowet fra deres tidlige dager... Fra '74 og utover blir de nesten en parodi på seg selv. Verst er det å se Montreux Dvd-en fra 90-tallet. Bevares, særdeles dyktige musikere, men som du sier, ble de en underholdningsfarse.
Debuten spilles dog svært ofte, kanskje fordi den har noe av den røffe, uredde energien som dessverre falt bort i en haug med forskjellige keyboards og pompøsiteter. Men jeg kan godt like "lush" symfonisk prog, samtidig som jeg setter pris på samtidsmusikken til de tyske kålrockerne! _________________ Ønsker:
AMEBIX - Arise LP (Org. el RE)
Neil Young - Le Noise LP
Count Raven - Storm Warning LP
The Obsessed - s/t LP
Synes ikke dere skal ignorere Trilogy, karer! _________________ Hvorfor feirer vi så 12. juni?
Jo, når vi gjør opp vårt bestikk i forvissning om de historiske perspektiver og Henrik Wergeland. Men ikke minst fordi en levende realitet. Rødt hvitt og blått og Olav Trygvasson.
Posted: Wed Apr 06, 2011 2:59 14 Post subject:
Men om dere (dauinghorn og master_K) oppfatter det slik at jeg mener ELP mister appellen sin så er det ikke riktig. Jeg mener bare at hva man foretrekker kan variere syklisk. Har hatt veldig ulike perioder etter at jeg oppdaga ELP for ... faen så lenge sida ... der jeg har skifta på å elske og være mindre interessert i skivene.
Genesis er litt annerledes siden de, IMHO, hadde ganske umiddelbare melodier og inkluderte et hint av mer jordnære arrangementer enn det ELP hadde. Ikke for det, ELP hadde jo også noen tullelåter og enkelte mer umiddelbare på skivene sine de også, men det ble liksom bare parenteser. _________________ "Stellenweise sirenenwahnsinn!"
Nei, faen eller, misforstå meg ikke! Jeg skylder ELP en stor takk for at jeg ble progfrelst. Skreiv en 30-siders oppgave med analyse av hver eneste låt fra debuten til Brain Salad Surgery. Det er forresten lett å glemme Trilogy.. The Endless Enigma er sjef!
Det blir kanskje som Black Metal-ferskingene. Man faller først for Dimmu Borgir, men etterhvert som sjangeren åpner seg, er det tøffere med Furze, Deathspell Omega osv. (Dårlige eksempler, kanskje, men dere tar poenget...). _________________ Ønsker:
Neil Young - Le Noise LP
The Obsessed - s/t LP
Men om dere (dauinghorn og master_K) oppfatter det slik at jeg mener ELP mister appellen sin så er det ikke riktig. Jeg mener bare at hva man foretrekker kan variere syklisk. Har hatt veldig ulike perioder etter at jeg oppdaga ELP for ... faen så lenge sida ... der jeg har skifta på å elske og være mindre interessert i skivene.
Genesis er litt annerledes siden de, IMHO, hadde ganske umiddelbare melodier og inkluderte et hint av mer jordnære arrangementer enn det ELP hadde. Ikke for det, ELP hadde jo også noen tullelåter og enkelte mer umiddelbare på skivene sine de også, men det ble liksom bare parenteser.
Den store forskjellen på Genesis og ELP er bl.a. at Genesis henter inspirasjon fra romantisk og 1800-tallets klassiske musikk, mens ELP er mer orientert i 1900-tallet og moderne stilarter. Genesis har også en større musikalsk helhet enn ELP, som spriker stort i sitt materiale.
Det er sant som du sier, at musikksmaken har forskjellige perioder. Det er jo det som gjør det så fantastisk moro å være musikkinteresert! For tida er jeg dypt begravet i David Lynch-soundtracks, mens Genesis fortsatt spilles høyt i bilen til enorm begeistring... _________________ Ønsker:
Neil Young - Le Noise LP
The Obsessed - s/t LP
All times are GMT + 1 Hour Goto page Previous1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum