screammagazine.com
Scream Magazine - Norway's finest metal magazine: Forums

Scream Magazine :: View topic - De snille platene til Katatonia
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

De snille platene til Katatonia
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Doom / Gothic Metal
View previous topic :: View next topic  

Vem kan lyssna förutan vin, vem kan det utan tåror?
Discouraged Ones
16%
 16%  [ 8 ]
Tonight's Decision
14%
 14%  [ 7 ]
Last Fair Deal Gone Down
31%
 31%  [ 15 ]
Viva Emptiness
16%
 16%  [ 8 ]
The Great Cold Distance
20%
 20%  [ 10 ]
Total Votes : 48

Author Message
Onkel Ond

PostPosted: Tue May 06, 2008 11:30 23    Post subject: Reply with quote

Onyx wrote:
Tonight's Decision var favoritten en lang stund, men så hørte jeg meg lei. Confused Liker vel Discouraged Ones best. Great Cold Distance er også særs bra.

Er det forøvrig noen grunn til at ny Katatonia og ny Anathema blir nevnt i samme setning? Syns ikke de har så altfor mange fellestrekk jeg, altså. Think

Gladøks wrote:
Tenebres wrote:
Utrolig bra band... men "post-metal"??

En term jeg har hørt brukt et par ganger for å beskrive musikken til band som starta opp innenfor tyngre (oftest deathdoom) metal, men som har utvikla seg i retning av en slags mørk, atmosfærisk rock med en understrømning av metal, jfr. nyere Katatonia, nyere Anathema, nyere The Gathering.

Jeg bare bruker termen "post metal" slik jeg lærte den av en vis, gammel mann (Ljosaak).

Så der.
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Harvest

PostPosted: Wed May 07, 2008 12:12 00    Post subject: Reply with quote

Det må definitivt bli "Last Fair Deal Gone Down". Knall plate fra start til slutt. Blir aldri lei av den. "Discouraged Ones" er ok, "Tonight's Decision" litt bedre, mens "Viva Emptiness" aldri har falt helt i smak hos meg, så den hører jeg meget sjeldent på. Sisteskiva hørte jeg litt på da den kom, men den ble fort glemt, uvisst av hvilken grunn. Får dra den frem igjen snart. Tipper uansett at "Last Fair..." blir stående som suveren favoritt hos meg.

PostPosted: Wed May 07, 2008 12:27 00    Post subject: Reply with quote

For min del er Tonight's Decision best som helhet, mye bra over hele linja, men de beste enkeltlåtene finnes på Discouraged Ones (Deadhouse, Cold Ways, Saw You Drown) og Last Fair Deal Gone Down (Teargas, I Transpire, Sweet Nurse). Synes de har tatt en retning som ikke funker for meg på de to siste.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Welhaven

PostPosted: Wed May 07, 2008 5:05 05    Post subject: Reply with quote

Tror jeg kan høre meg ihjel på sisteskiva. Vet ikke hvor mange ganger på rad jeg hørte "In the White" på lørdag... Er kun 'Increase' jeg ikke er så glad i. Kan ikke se for meg at de greier overgå den på neste.
Back to top
View user's profile Send private message
Tenebres

PostPosted: Wed May 07, 2008 9:23 09    Post subject: Reply with quote

Gladøks wrote:
Tenebres wrote:
Utrolig bra band... men "post-metal"??

En term jeg har hørt brukt et par ganger for å beskrive musikken til band som starta opp innenfor tyngre (oftest deathdoom) metal, men som har utvikla seg i retning av en slags mørk, atmosfærisk rock med en understrømning av metal, jfr. nyere Katatonia, nyere Anathema, nyere The Gathering.

Jeg er med på denne definisjonen, men synes ikke at den passer til Katatonia... særlig ikke med skiver som Discouraged Ones, Tonight's Decision og Great Cold Distance. Fjerner du den "snille" vokalen forblir Katatonia et metallband, selv om rock-vibbene er tydelige. I motsetning til f.e. Anathema og sin glimrende "A fine day to exit" som definitivt passer til definisjonen. MDB's "tallskive" kan godt kalles for post-metal forresten.

Jeg er altså enig med Onyx:
Onyx wrote:
Er det forøvrig noen grunn til at ny Katatonia og ny Anathema blir nevnt i samme setning? Syns ikke de har så altfor mange fellestrekk jeg, altså. Think

PostPosted: Wed May 07, 2008 9:55 09    Post subject: Reply with quote

Som med Paradise Lost(In Requiem excluded) nøler jeg ikke med å kalle de nyere skivene for rock kontra metall.

Er jo selvfølgelig elementer av metal, men totalt sett føles de som rockeband.
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Tenebres

PostPosted: Wed May 07, 2008 10:28 10    Post subject: Reply with quote

Onkel Ond wrote:
Som med Paradise Lost(In Requiem excluded) nøler jeg ikke med å kalle de nyere skivene for rock kontra metall.

Er jo selvfølgelig elementer av metal, men totalt sett føles de som rockeband.

Jeg kaller One Second, Symbol of Life og Believe in Nothing for pop-metal Smile
Post metal funker og.

PostPosted: Wed May 07, 2008 2:44 14    Post subject: Re: De snille platene til Katatonia Reply with quote

Gladøks wrote:

Discouraged Ones og Tonight's Decision har jeg ikke fått helt taket på. Jeg syns ikke vokalen til Renkse er noe å skryte av på dem, og de engasjerer ikke så voldsomt.

Som betyr at han gjør en god oppgave, engasjement er ikke akkurat det man skal
tenke på når man lytter til Katatonia.

KADOTUS,UNCLE ACID,VAMPIRE,DAMIEN,SATAN,SKOGEN BRINNER,MYSTICUM, GOATMOON, HIGH SPIRITS,MGLA,CLANDESTINE BLAZE..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Onkel Ond

PostPosted: Wed May 07, 2008 2:46 14    Post subject: Reply with quote

Hahahahahaha....
TheUnborn

PostPosted: Wed May 07, 2008 9:16 21    Post subject: Reply with quote

Onkel Ond wrote:
Hahahahahaha....

Tja, jeg syns iallefall vokalen er veldig god og meget passende til musikken
deres. Han høres ikke direkte lykkelig ut.

Sue my ass, Onkel!

KADOTUS,UNCLE ACID,VAMPIRE,DAMIEN,SATAN,SKOGEN BRINNER,MYSTICUM, GOATMOON, HIGH SPIRITS,MGLA,CLANDESTINE BLAZE..
Back to top
Gladøks

PostPosted: Thu May 08, 2008 8:56 08    Post subject: Re: De snille platene til Katatonia Reply with quote

TheUnborn wrote:
Gladøks wrote:

Discouraged Ones og Tonight's Decision har jeg ikke fått helt taket på. Jeg syns ikke vokalen til Renkse er noe å skryte av på dem, og de engasjerer ikke så voldsomt.

Det jeg her mente med "engasjement" var NETTOPP det at jeg ikke får den helt følelsesmessige melankolske effekten av disse platene. På de senere platene lykkes det mye mer, for min del, å oppleve en melankolsk stemning i musikken og vokalen. Når det gjelder vokalen på de to første platene i pollen, så blir ikke vokalen emosjonell og deprimert kun fordi han synger surt. Den går ikke.
Onkel Ond

PostPosted: Thu May 08, 2008 10:52 10    Post subject: Reply with quote

TheUnborn wrote:
Onkel Ond wrote:
Hahahahahaha....

Tja, jeg syns iallefall vokalen er veldig god og meget passende til musikken
deres. Han høres ikke direkte lykkelig ut.

Sue my ass, Onkel!

Er det der du oppbevarer pengene dine? i goes for the money!
Fant det bare morsomt at du tydeligvis feiltolket hva han mente med engasjement, itteno verre enn det sjø Razz
Buman

PostPosted: Thu May 08, 2008 1:42 13    Post subject: Re: De snille platene til Katatonia Reply with quote

Gladøks wrote:
TheUnborn wrote:
Gladøks wrote:

Det jeg her mente med "engasjement" var NETTOPP det at jeg ikke får den helt følelsesmessige melankolske effekten av disse platene. På de senere platene lykkes det mye mer, for min del, å oppleve en melankolsk stemning i musikken og vokalen. Når det gjelder vokalen på de to første platene i pollen, så blir ikke vokalen emosjonell og deprimert kun fordi han synger surt. Den går ikke.

Jeg vil si det er mer "positivitet" i de seinere skivene kontra "Discouraged Ones" og "Tonights Decision". Spesielt vokalen på "Tonights Decision" låter mye mer deprimerende og kler etter min mening den mørke musikken bedre. Tekstene og er jo mye "darkness" ditt og "darkness" datt og ble iflg intervjuer med Renkse skrevet i en vanskelig periode av livet hans (var vel noe kjærlighetssorg inne bildet her). Å høre på Tonights Decision kan få den varmeste sommerdag til å virke mørk og jævlig. Fengende på sin måte. Syns ikke seinere materiale når opp her. Fortsatt tungt og mørk på en bra måte, men ikke fullt så godt.
Gladøks

PostPosted: Thu May 08, 2008 2:25 14    Post subject: Re: De snille platene til Katatonia Reply with quote

Buman wrote:
Gladøks wrote:
TheUnborn wrote:
Gladøks wrote:

Jeg vil si det er mer "positivitet" i de seinere skivene kontra "Discouraged Ones" og "Tonights Decision". Spesielt vokalen på "Tonights Decision" låter mye mer deprimerende og kler etter min mening den mørke musikken bedre. Tekstene og er jo mye "darkness" ditt og "darkness" datt og ble iflg intervjuer med Renkse skrevet i en vanskelig periode av livet hans (var vel noe kjærlighetssorg inne bildet her). Å høre på Tonights Decision kan få den varmeste sommerdag til å virke mørk og jævlig. Fengende på sin måte. Syns ikke seinere materiale når opp her. Fortsatt tungt og mørk på en bra måte, men ikke fullt så godt.

Jeg snakker forsåvidt ikke om Renkses innlevelse når han synger - jeg tenker rett & slett på at synger surt, og at han har lært seg å synge reinere på de seinere platene. Han kan godt ha masse dyster og melankolsk innlevelse, men det treffer meg ikke skikkelig når vokalen er såpass sur tonemessig samtidig.

MEN - som jeg nevnte i første posten: Det er lenge siden jeg lot Discouraged Ones og Tonight's Decision få snurretid i spilleren, så det kan godt være at jeg vil få en mer positiv opplevelse av dem ved et seinere rendez-vous. Det eneste jeg vil påpeke ovenfor både deg & The Unborn er at jeg OVERHODET ikke klager over at musikken/vokalen/Renkses innlevelse/whatever er dyster og depressiv, og at jeg ikke har "misforstått" poenget med Katatonia. Jeg klager bare over at han synger surt på de to nevnte platene.

Og for meg blir definitivt de seinere platene også mørke og dystre nok. Det mangler ingenting der i så måte.
Buman

PostPosted: Thu May 08, 2008 3:44 15    Post subject: Reply with quote

Vel, hadde ikke til hensikt å påpeke at du hadde "misforstått" noe som helst med musikken til Katatonia...ville bare si min mening om saken. Men OK, det du oppfatter som "surt", oppfatter jeg som mer klagete/jamrete og setter sitt særpreg på musikken i positiv retning. Med unntak av noe på DO, synger ikke Renkse surt i mine ører.

På en annen side, har jeg lest mye om at vokalisten har "utviklet" (bedret) stemmen sin fra skive til skive, så det er nok mange som vil si seg enige i dine påstander Gladøks. Jeg vil nå heller si at han har endret seg ved slenge på litt "munterhet" i stemmen eller hva vi nå skal kalle det.
PsychoDad

PostPosted: Thu May 08, 2008 3:56 15    Post subject: Reply with quote

Omtrent 100 % einig med Buman når det gjeld Katatonia ser eg.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gladøks

PostPosted: Thu May 08, 2008 4:08 16    Post subject: Reply with quote

Buman wrote:
Jeg vil nå heller si at han har endret seg ved slenge på litt "munterhet" i stemmen eller hva vi nå skal kalle det.

Ja, jøss. Rene ten-sing-vokalen, jo. Goofy

Her får man vel egentlig bare enes om at vi tydeligvis har forskjellig oppfatning av hva som høres melankolsk & trist ut.

Fotnote: Jeg skal forsåvidt innrømme det at på Last Fair Deal Gone Down, så tenderer han til tider mot et snev av munterhet, men det finner jeg ikke igjen på Viva Emptiness og The Great Cold Distance. Forøvrig har jeg ingenting å utsette på LFDGD pga dette, men du har rett i det med munterheten for den platas vedkommende, i alle fall.
Welhaven

PostPosted: Thu May 08, 2008 9:28 21    Post subject: Reply with quote

Gladøks wrote:
skal forsåvidt innrømme det at på Last Fair Deal Gone Down, så tenderer han til tider mot et snev av munterhet, men det finner jeg ikke igjen på Viva Emptiness og The Great Cold Distance.

Lite munterhet å spore på de der, ja. Alle de fire siste skivene har en del gode låter, men det er de to siste som jeg føler at de har tatt det et nivå opp. På Tonight's Decision er det noe låter som funker som fjell, mens andre bommer litt. På oppfølgeren roer de et litt ned og sammen med en litt lettere produksjon blir den i overkant 'rockete' selv om 'Passing Bird' er fantastisk dyster. Viva låter tyngre og har endel knalllåter, mens sisteskiva innehar en nær perfekt atmosfære. Javisst kjører de omtrent samme oppbygning på alle låtene, men det funker.
Back to top
View user's profile Send private message
TheUnborn

PostPosted: Thu May 08, 2008 9:54 21    Post subject: Re: De snille platene til Katatonia Reply with quote

Gladøks wrote:
TheUnborn wrote:
Gladøks wrote:

Tja, jeg syns det at han synger litt småsurt, er det som gjør hele greia.
Det høres ut som han har det håpløst rett og slett. Tommel opp. Men her
er det jo ingen som tar feil da, jeg skal ikke fortelle deg hva som er rett
og galt.
Back to top
Onkel Ond

PostPosted: Thu May 08, 2008 10:26 22    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg har bitt meg merke i at han synger direkte surt på DO er det vel liten tvil om at han naturlig nok har blitt en bedre vokalist med årene.
Post new topic   Reply to topic    Scream Magazine Forum Index -> Doom / Gothic Metal All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum